En karta säger mer än 1000 ord

3 tips till kommunikatören →

Upptäck hur kartan förklarar och förtydligar

Vi människor kommer ihåg 10 procent av det vi hör och 20 procent av det vi läser. Om vi istället får se och interagera med samma information fastnar upp till 80 procent. Nyckeln till kommunikationsinsatser som ger mer är alltså smart visualisering. Kartan är unik och mångsidig i sin förmåga att just förenkla, förklara och förtydliga. Genom att integrera smarta, interaktiva kartor på både intranätet och den externa webbplatsen får din organisation bättre möjligheter att bryta igenom bruset och nå sina kommunikativa mål.

Inspiration

Gränssnitt med karta och foton

Webbkartor vässar kommunikationen

I Helsingborgs stad har kommunikationsenheten på stadsbyggnadsförvaltningen upptäckt nyttan med att använda kartan för att komplettera och stärka textbaserad information på webben.
Ta del av webbredaktörens erfarenheter

Skärmdump Story Map

Fler tycker till när stadsplan blir Story Map

Story Maps har blivit ett vanligt kommunikationsverktyg inom Helsingborgs stad. Den mest populära hittills är stadsplanen, och responsen från medborgare, politiker och kollegor är positiv.
Ta del av GIS-ingenjörens erfarenheter

Kom igång

Kvinnliga händer i närbild skriver på bärbar dator

Kickstart för kommunikatörer

En 1-dags workshop skräddarsydd i första hand för kommunikatörer, informatörer och webbredaktörer som vill komma igång med eller utveckla användningen av kartor i sina digitala kanaler.
Det här ger workshopen dig

Man med hörlurar vid bärbar dator

Introduktion till Story Maps

Upptäck Story Maps, en typ av webbappar som låter dig kombinera dina kartor med andra typer av media som texter, bilder, video och ljud. Du skapar dem med hjälp av färdiga mallar.
Ladda ner webbinar

3 framgångsfaktorer för kommunikatörer som vill använda kartor

Nyfiken och vill veta mer? Ladda ner vår guide.

Lena Thuresson

Kontaktperson

Lena Thuresson

Tel: 0771-98 48 00

lena.thuresson@esri.se