Idag finns verkligen alla förutsättningar att vara smart, oavsett om det handlar om utvecklingen av samhällen och städer eller om man driver företag och affärer. Tekniken är äntligen redo att vara ett verkligt stöd i både innovation och vardag. Och världen formligen svämmar över av data som bara väntar på att komma till användning.

Modern smartness är summan av människa, process, data och teknik. Alla fyra beståndsdelar är lika viktiga och för att nå framgång måste din organisation hantera dem alla med samma mått av driv och fokus. Jag vågar påstå att tekniken i princip inte är ett problem idag – om man bara vet vad den ska användas till. Tillgången på data är inte heller ett egentligt bekymmer. Förutsatt att man vet vilka data som är relevanta och hur de kan bidra till verksamhetsnytta. Så kommer vi då till människorna och processerna, och det är nu det börjar bli knepigt och kanske lite jobbigt.

Tekniken funkar – dags att fokusera på processer

Men faktum är att för att lyckas åstadkomma digital transformation av sin verksamhet och affär måste man börja med de mjuka värdena och verkligen bottna i vad man som organisation ska uppnå. Ha inte så bråttom att du inte tar dig tid att hantera fyra viktiga frågeställningar i tur och ordning:

  1. Vilka är våra affärsmål och vari ligger verksamhetsnyttan?
  2. Vilka processer behöver ändras och hur?
  3. På vilket sätt behöver människorna utvecklas?
  4. Vilken teknik och data behöver vi för att uppnå satta mål?

Stora och svåra frågor, jag vet. Men den organisation som på det här sättet börjar i rätt ände av utvecklingsresan skapar förutsättningar för långsiktig hållbarhet på alla plan, ekonomiskt, ekologiskt och socialt.

Konsten att göra upphandlingar

Vi ser alltför många förfrågningar och upphandlingsunderlag som enbart innehåller tekniska skall-krav. Den som frågar har med andra ord inte gjort sin hemläxa. Det innebär nästan alltid att man i praktiken köper in ny teknik med utgångspunkt från gammal teknik och därmed inte får nytta av digitaliseringens och modern tekniks alla möjligheter till vassa beslut, bättre effektivitet, relationer och lönsamhet. Genvägar är som bekant ofta senvägar, och det gäller med andra ord även i digital transformation.

Läs mer: Om datadriven insikt med stöd av geografisk information och analys