Är du en frekvent användare av Excel och Powerpoint? Genom att komplettera din statistik, dina tabeller och presentationer med kartor via Maps for Office, får både du och din publik ökad förståelse och nya insikter.

Med en karta går det att visualisera och identifiera trender och mönster, och analysera samband på ett helt annat sätt. Du får nya insikter samtidigt som det blir enklare att få andra att förstå. Allt som behövs är att implementera Maps for Office i dina vanliga Excel- och Powerpointprogram.

För att visa på fördelarna med geografiska analyser som komplement till andra analyser har vi tagit fram ett exempel som berör ett aktuellt ämne just nu: onlinehandel.

Exempel: Ska kedjan satsa på fysiska butiker eller e-handel?

För att ta reda på hur köpmönstren i en kundklubb utvecklar sig för en given detaljhandelskedja gällande ”online” kontra ”i affär” bestämde sig kedjan för att kika på ifall det finns geografiska mönster i detta.

Det första de gör är att titta på var kunderna finns:

ArcGIS Maps for office jämförelse butik vs online

1: En så kallad intensitetskarta visar att de flesta kunderna finns inom ett par kilometers avstånd från närmaste affär. Kartan skapas utifrån data i Excel och visualiseras via ArcGIS Maps for Office som fungerar som en plugin till Excel.

ArcGIS Maps for office jämförelse butik vs online

2: Kunderna delas upp i två grupper beroende på hur deras köpmönster ser ut, alltså var de spenderar mest pengar – är det i affär (blå prickar) eller online (röda prickar)?

ArcGIS Maps for office jämförelse butik vs online

3: Det som utkristalliserar sig är att det finns fler onlinekunder än kunder som föredrar affär. Skall affärerna då tas bort? Genom att kika på köpmönstren ser vi att många kunder handlar både i affär och online.

ArcGIS Maps for office jämförelse butik vs online

4: Genom att kika närmre på siffrorna ser vi dock att kunderna som spenderar mest i detaljhandelskedjan är de kunder som bor närmast affären och att de gör det i den fysiska affären. Onlinekunderna är visserligen fler till antalet men de spenderar mycket mindre pengar i sina inköp. Det finns med andra ord ingen anledning att ta bort affärerna, då de stora intäkterna renderas där och av de kunder som bor närmast dessa.

Den här nya kunskapen kan även vara till nytta när framtida marknadskampanjer ska planeras eftersom kampanjerna bättre kan planeras utifrån vilka kunder som finns var.

Nyfiken på mer? Ladda ner vår guide om geografiska analyser!