Webbkartor vässar kommunikationen i Helsingborgs stad

I Helsingborgs stad har kommunikationsenheten på stadsbyggnadsförvaltningen upptäckt och sett nyttan med att använda kartan för att komplettera och stärka textbaserad information på webben. Vi ville veta mer och ringde därför upp Pernilla Zander, webbredaktör på stadsbyggnadsförvaltningen, för en pratstund.

Hej Pernilla! Ni använder ofta kartor på webbsidor och i nyhetsflödet. Vad är bakgrunden till det?
Mycket i vår verksamhet går att relatera till en plats. Så det faller sig naturligt att använda kartor som förstärker och förtydligar det vi kommunicerar. Vi använder ofta enkla webbkartor med punkter som vi bäddar in på webbsidor och i nyheter för att visa till exempel var en viss händelse äger rum eller planeras, eller var det pågår underhållsarbete. Men vi använder också webbappar för att skapa så kallade kartberättelser, där man kan paketerar kartor med annat innehåll, som text och bild.

Vilka fördelar ser du med att använda kartor i er kommunikation?
Ofta är det ju faktiskt enklare att visa något på kartan än att beskriva samma sak med ord. Jag skulle säga att kartor numer är en naturlig del i vår kommunikation. De är ett jättebra, förtydligande komplement till text.

Hur jobbar du som kommunikatör med kartorna? Gör du dem själv?
Ja, oftast skapar jag de webbkartor jag behöver själv. Webbkartor som bäddas in på webbsidor gör jag i ArcGIS Online. För att skapa kartberättelserna använder jag färdiga webbappar som är väldigt enkla att jobba med. Det är bara att göra! Resultatet blir dessutom både snyggt och interaktivt.

Var det svårt att komma igång?
Nej, det tycker jag inte. Jag var med på en workshop när vi införde ArcGIS Online. Efter det har jag tagit hjälp av kollegorna på IT/GIS när jag kört fast.

Hur samverkar ni internt kring att använda kartor i er kommunikation?
Vi använde ganska länge Google Maps för att skapa inbäddade kartor till webben. I och med att organisationen införde en gemensam samarbetsplattform för geografisk information, ArcGIS Online, har vi kommunikatörer fått tillgång till fler lättanvända verktyg för att skapa kartor som innehåller den data vi behöver. Att vi använder samma plattform och verktyg gör att det både är enklare att samarbeta över organisatoriska gränser och att dra nytta av den data som finns tillgänglig via plattformen.

Vilket är ditt råd till andra kommunikatörer som vill använda kartor på webben?
Det är helt klart att börja enkelt. Börja med att skapa enkla webbkartor som ni bäddar på era webbsidor.

Till sist: Hur ser du på den fortsatta användningen av kartor i er kommunikation? Kommer den att utvecklas?
Det tror jag absolut att den kommer att göra. Vi blir hela tiden bättre på att samla och strukturera geografisk information i vår verksamhet och det ger oss större möjligheter att visa upp den ”utåt” på olika sätt. Jag personligen blir ju också bättre och bättre på  själva verktyget, vilket också gör det enklare både att använda kartor i kommunikationen och att kanske göra dem lite smartare och bättre.  

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Pernilla!

Exempel på kartor på helsingborg.se

3 framgångsfaktorer för kommunikatörer som vill använda kartor

Nyfiken och vill veta mer? Ladda ner vår guide.

Lena Thuresson

Kontaktperson

Lena Thuresson

Tel: 0771-98 48 00

lena.thuresson@esri.se