Lockbete som fångar besökaren

Lockbete som fångar besökaren

För att locka besökare till din berättelse behöver du skapa intresse för din berättelse. Här ska du tänka lite som en tidningsredaktion som skapar löpsedlar för att sälja lösnummer. Några enkla tips:

  • * Berättelsen behöver ha något som sticker ut, som väcker läsarens nyfikenhet.
  • * Valet av bild är avgörande, välj en bild som är spännande och attraktiv.
  • * Titeln på kartan ska vara lockande snarare än beskrivande.
  • * Ha ditt kärnbudskap i början av berättelsen
  • * Se till att läsaren följer med på hela resan genom att inte lägga med länkar till andra sidor i kartberättelsen förrän i slutet.

Inspireras av de bästa

Användarupplevelsen är helt avgörande för hur väl din Story Map kommunicerar. Det finns en rad olika mallar som är skräddarsydda för att kommunicera en berättelse på bästa sätt. Alla mallar har olika egenskaper som gör att de passar bra för olika typer av berättelser. Så valet av mall är avgörande för hur läsaren kommer att upplev din story. Hur ska man då välja mall, det bästa sättet är att lära sig av andra som gjort. I Story Maps Galleri finner du utvalda exempel på bra Story Maps som belyser bästa arbetssätt. Du kan filtrera och söka i galleriet både utifrån typ av mall men också användningsområde. Här finner du också en beskrivning av tillgängliga mallar. Det kan vara bra om du vill ha en överblick över alla tillgänliga mallar.