ArcMap kraschar

17 oktober 2016

Fråga: Varför kraschar min ArcMap hela tiden?

Det är svårt att felsöka allvarliga problem med alla typer av programvara. När man råkar ut för upprepade och ihållande krascher av programmet är det viktigt att reda ut detta:

Uppstår problemet på flera maskiner?

Uppstår problemet för alla användare på denna maskin?

Är problemet kopplat till visst sorts data?            

En vanlig orsak till att ArcMap kraschar upprepade gånger är när det är något problem med grafikkortet. Ett enkelt sätt att kolla om ditt grafikkort är orsaken är att tillfälligt inaktivera kortet för att se om det löser problemet.

Obs, innan du gör detta, notera vilket grafikkort som inaktiveras, för att göra det lättare att återaktivera det.

För att avaktivera ditt grafikkort:

  1. Tryck sök (förstoringsglaset) och skriv in Computer management.
  2. Inne i Computer Managementfönstret, klicka på Device Manager och välj rullistan för Display adapters, eller grafikkort. Där kan du se vilket/vilka grafikkort du har listade. Obs, har du endast ett grafikkort finns inte alternativet avaktivera, då får du gå vidare i felsökningen.
  3. Högerklicka på ditt grafikkort och välj Avaktivera (Disable). Detta gör att Windows generella grafikkortsdriver körs istället. 

4. Du kan märka att din skärmupplösning inte är så tydlig som förut, dessutom kommer eventuella extraskärmar du haft uppe att sluta fungera. För att justera det här för fortsatt testning så kan du högerklicka på Skrivbordet och välja Display settings  > Advanced settings. 
5. För att ändra skärmupplösning, välj rullistan under upplösning och ändra till det högsta möjliga värdet.



Slutligen, öppna ArcMap och försök återskapa beteendet som ledde fram till kraschen.

Om du inte längre kan återskapa kraschen, får du felsöka vad som är problemet med grafikkortet.

Några saker att testa: 

  1. Verifiera att drivrutinerna för grafikkortet som används är uppdaterade till senaste version genom att kontrollera hemsidan för det aktuella grafikkortet. Du kan kontrollera vilka drivrutiner är installerade genom att i sökrutan skriva in DXDIAG. Svara Ja för att kolla att drivern är digitalt signerad. När DirectX-dialogrutan öppnas, klicka på Displayfliken. Detta ger dig information om tillverkare och version av installerat grafikkort.
  2. Försök att göra en avinstallation och återinstallation av grafikkortet.
  3. Gå till hemsidan Can you run it? och kolla ditt system gentemot ArcGIS for Desktops systemkrav. Om ditt system inte uppfyller minimumkrav, kan du behöva uppgradera din hårdvara. 

Skulle krascherna fortsätta efter att du har avaktiverat grafikkortet så är det inte anledningen till problemet. Om krascherna fortsätter efter ovanstående åtgärder får ni kontakta supporten.

Gäller för version 10.x