Lyckas med crowdsourcing

Ladda ner guider →

Kvantitet med kvalitet

Crowdsourcing är ett effektivt sätt att ta hjälp av allmänheten för att samla in lägesbunden information som din verksamhet behöver. Skaffa rätt grundförutsättningar så har du alla möjligheter att samla in stora mängder information som är kvalitetssäkrad redan vid insamlingen och som det dessutom är enkelt att få tillgång till och vidareförädla. Kvantitet med kvalitet med andra ord. Häng med här så ger vi dig både en checklista för att lyckas med crowdsourcing för din organisation och en guide i två delar om hur du kommer igång rent praktiskt. Det är faktiskt riktigt enkelt.


Välj rätt kanal för insamling

Det bästa och enklaste sättet att tillhandahålla en riktigt bra lösning för den som ska lämna informationen är nästan självklar. Det handlar naturligtvis om att skapa och sprida en app. De allra flesta bär redan med sig den utrustning som behövs för att samla informationen, nämligen sin smartphone, och appar är idag vardagsmat för de allra flesta. Man tänker faktiskt inte ens på att man använder dem.


Säkerställ att alla kan bidra

Skapa en plattformsoberoende lösning som fungerar oavsett om de som bidrar använder iPhone, Android eller Windows. Det personliga valet av smartphone ska helt enkelt aldrig vara en begränsande faktor. Använd därför gärna en responsiv webbapp eftersom den fungerar på alla smartphones, och dessutom går att bädda in på en webbsida. Genom att använda nyckelfärdiga lösningar när du skapar appen sparar du också både tid och pengar.


Använd ett förenklat användargränssnitt

Appanvändaren ska direkt förstå vilken information som ska lämnas och det ska vara enkelt att bidra. Informationen bör till exempel lämnas via tydliga formulär, gärna med förvalda alternativ i drop-listor om det passar i sammanhanget. Kartan spelar en avgörande roll i appen och ska därför väljas utifrån syftet med datainsamlingen. Så fråga dig alltid vilken bakgrundskarta och kartografi som passar bäst för just den information du ska samla in.


Gör det enkelt att hitta appen

Se till att det är enkelt för uppgiftslämnaren att hitta och hämta din app. Ska du till exempel samla in information om en park, se till att de som besöker parken kan hitta informationen om hur de kan bidra – just där i parken. Sätt t.ex. upp skyltar med information om insamlingen och se till att det finns både en QR-kod och en URL som leder till appen. Fördelen med en responsiv webbapp är ju också att du enkelt kan göra den tillgänglig via en vanlig webbplats.


Glöm inte deltagarna

Låt dem som bidrar med information känna att just deras bidrag gör skillnad och uppskattas. Då blir de så mycket mer motiverade att hjälpa till nästa gång du behöver samla information. Bekräfta deltagande och tacka omedelbart när informationen lämnas eller gör det i samband med att du kommunicerar resultatet av din informationsinsamling. När du använder allmänheten för att samla in information bör också resultat delges så publikt som möjligt, varför inte via en webbkarta.

Skapa en webbapp för crowdsourcing snabbt och enkelt

Den kompletta guiden steg för steg, del 1 →

Så här följer och visar du resultatet i en dashboard

Den kompletta guiden steg för steg, del 2 →


Exempel från verkligheten

Här används den här metoden för crowdsourcing under test av utomhusvarningssystemet ”Hesa Fredrik”.

Till krisinformation.se