5 bra tips för en lyckad StoryMap

  • Känn din publik

Tips och tricks

5 bra tips för en lyckad StoryMap

En bra historia förtjänar att berättas på ett bra sätt. Här får du 5 tips som hjälper dig att leverera storymaps som gör succé varje gång.

Känn din publik

Känn din publik

För vem skapar du din storymap? Innan du sätter igång och skapar en storymap, tänk efter vem du riktar dig till. Skapa kartor, texter och annat innehåll som tilltalar den publik du riktar dig till. Undvik jargong och använd ett begripligt språk. Därmed inte sagt att det handlar om att göra det för simpelt. Det handlar bara om att göra det klart och tydligt för läsaren.

Steg 2

Se till att locka in läsaren

Börja din berättelse storstilat. Använd en spännande och attraktiv bild. Skapa en aktiv och beskrivande titel. ”En guide till staden” är helt OK, men ”Upptäck stadens gömda skatter” är bättre. Se till att läsarna förstår var din berättelse utspelas och vad den handlar om. Lägg inte till länkar som kan distrahera läsaren i början av din storymap. Spara dessa till slutet.

Steg 3

Välj en mall som passar din berättelse.

Det finns ett flertal olika mallar att välja på när du ska bygga din storymap. Mallen Story Map Tour, fungerar till exempel väldigt bra för en samling platser med tillhörande foton och kortare beskrivningar. Har du längre texter kan mallen Story Map Journal vara ett bättre alternativ. Vill du att dina läsare ska kunna jämföra mellan olika kartor ska du välja mallen Story Map Series. För en längre lite mer ostrukturerad berättelse är mallen Story Map Cascade förmodligen ditt bästa val. Titta gärna igenom alla våra mallar för att se vilken du tror kan fungera bäst för dig.

Steg 4 - Skapa kartor som är enkla att förstå

Skapa kartor som är enkla att förstå

Se till att din kartor är enkla, tydliga och användarvänliga samtidigt som de innehåller en kartografi som lämpar sig för ditt projekt. Redigera din karta för att ta bort onödig information. Välj en lämplig bakgrundskarta. En ljusgrå bakgrundskarta kan ofta vara ett bättre val än satellitbilder. Tänk efter vilken stil på pop-up rutor, teckenförklaringar och symbologi har så att de bidrar till att förmedla ditt budskap.

Tips 5 - Sträva efter enkelhet

Sträva efter enkelhet

Berättelser är förenklingar. Ju mer icke-väsentligt innehåll du plockar bort, desto mer effektivt kan du kommunicera. Kom ihåg att koncentrationsförmågan är låg i de digitala medierna. Korta ner din texter och förenkla dina kartor så långt det går. En läsare ska inte behöva läsa till femte eller sjätte sektionen i din storymap för att förstå vad den handlar om.

Se gärna vårt webbinar om appar för kommunikation för fler tips och inspiration!

Om skribenten: John Smaaland - f.d. produktmarknadschef

John Smaaland har arbetat med GIS i närmare 15 år. Han drivs av sin passion för nya innovativa lösningar som är i framkant av GIS-utvecklingen. Det faktum att han aldrig blir fullärd inom området är en annan orsak till intresset – det finns alltid ny kunskap att hämta. John lämnade Esri Sverige för nya utmaningar i oktober 2018.

Relaterade inlägg

ArcGIS-bloggen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev