5 tips för effektiv kommunikation med Story Maps

  • Kommunicera smidigt med Story Maps

Det moderna GIS:et

5 tips för effektiv kommunikation med Story Maps

Känner du att det är något med din Story Map som saknas, hur snygg den än är? Då kan det handla om att du inte tydligt definierat din målgrupp eller att du behöver vara modig nog att lyda rådet ”kill your darlings”. Här får du några goda tips som förhoppningsvis tar din Story Map till nya höjder!

Story Maps är en av våra absolut populäraste produkter och det är kanske inte så konstigt, med tanke på hur enkel den är att använda. Men hur smidig tekniken än är så finns några tips rörande själva sättet att berätta som kan förvandla din Story Map från ”helt okej” till ”helt fantastisk”.

1. Vilken är målgruppen för din berättelse?

Innan du kan börja skapa din berättelse är det viktigt att tänka på vem det är du vill ska läsa den, vilken din målgrupp är. Vilken kunskap har målgruppen om ämnet du ska tala om? Vilket intresse har de av det du vill förmedla? Vad ska de göra när de har tagit del av din berättelse?

Det är ett vanligt nybörjarmisstag att säga att ”alla” är målgruppen. Så är det tyvärr aldrig. Att våga välja målgrupp och anpassa kommunikationen efter denna är faktiskt en förutsättning för att du ska lyckas nå ut med ditt budskap.

Identifiera din målgrupp

Ju mer du vet om din utvalda målgrupp, desto bättre förutsättningar har du för att forma innehållet så att det du vill säga verkligen når fram.

2. Kill your darlings

Tiden vi har att fånga någons uppmärksamhet är kort. I all kommunikation handlar det om att välja vad man vill kommunicera. Om du vill berätta allt riskerar du att tappa läsare innan de ens börjat läsa.

Förkorta texter, förenkla kartor och inte vara rädd för att förenkla budskapet. Det gäller att ta bort så mycket oväsentlig informationen som möjligt så att huvudbudskapet står ut.

"Kill your darlings"

Det finns ett ordspråk inom kreativa yrken som lyder ”Kill your darlings”. Det handlar om att välja bort favoritstycken, favoritcitat, favoritfoton eller för all del favoritkartor, för att skapa en bättre helhet.

Det är alltid tufft att utesluta favoriter i det man skapar. Skillnaden mellan en nybörjare och ett proffs är möjligen att proffset är väl medveten om utmaningen, men särskilt mycket enklare blir det egentligen aldrig…

3. Välj en form som stöttar budskapet

Det är lätt att förföras av någon ny snygg mall eller formgivning. Men ofta kan det enkla vara det bästa, det som lyfter fram ditt budskap istället för att gömma det bakom snygga effekter.

När du kommit så här långt – att du vet din målgrupp, du är medveten om vilket innehåll du ska jobba vidare med och vad du ska välja bort – se till att designa din Story Map så att det du vill säga är det som får störst utrymme.

Inspireras i Story Maps galleri

Inspireras gärna av andras Story Maps, fundera vad som skiljer de bättre från de lite sämre och dra nytta av dina nya insikter.

4. Kartorna ska förklara, förenkla och förtydliga

Låt den eller de kartor du använder i din Story Map vara så enkla, tydliga och användarvänliga som möjligt. Utgå ifrån din målgrupps kunskapsnivå och vilken erfarenhet de har av att tolka kartor.

Enkel karta förklarar mer

Några saker att tänka på:

  • Rensa. Ta bort onödiga detaljer som inte behövs, då blir själva budskapet tydligare.
  • Håll det enkelt. Oftast kan en grå bakgrundskarta vara bättre än satellitbilder eller en detaljerad karta.
  • Anpassa. Tänk på att anpassa popup-fönster, teckenförklaringar och symboler.

5. Lockbete som fångar besökaren

Nu när du har ett bra utvalt innehåll, skapat för en given målgrupp, måste du få dem att vilja ta del av din Story Map. Än vet de ju inte hur bra den är!

Krok som fångar intresse

Här är några saker att fokusera på:

  • Bildval. Vilken bild du väljer till ingången för din Story Map kan avgöra om läsaren väljer att skrolla vidare eller lämna helt. Välj en bild som skapar intresse hos den målgrupp du valt, samtidigt som den så klart är relevant för ditt innehåll.
  • Rubrik/titel. Försök sätta en relativt kort men inspirerande rubrik. Tänk tidningsrubriker och nyhetsartiklar, snarare än torra beskrivande titlar på rapporter.
  • Ingress/inledning. Håll inte läsaren på halster. Fördjupa vad din Story Map handlar om direkt i en ingress eller inledning. Kärnbudskapet behöver framgå omgående, nyanser och detaljer är det du fyller på med i resten av din Story Map.

Jag hoppas det här inspirerar till ännu bättre Story Maps!

Om skribenten: Pernilla Lindblom - Marknadskommunikatör

Kartor är snygga, informativa och kan ofta ge en oöverträffad översikt. Det var den kombinationen som tidigt lockade Pernilla Lindblom till kartans underbara värld. Kombinerat med den moderna tekniken som geografiska informationssystem erbjuder kan kartorna idag berätta så mycket mer och bli tillgänglig för fler, något hon gärna vill hjälpa fler att dra nytta av.

Relaterade inlägg

ArcGIS-bloggen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev