En karta som är både snygg och genomtänkt med symbolsättning och annan visualisering är enklare att förstå. Och med FeatureSets i Arcade blir den också enklare att skapa.

Arcade gör det enklare att visualisera attribut på en karta genom att använda så kallade FeatureSets, utan att du behöver redigera i själva datakällan. Glädjande för såväl alla kartografer där ute, som för alla oss andra som bara älskar att skapa snygga och riktigt bra kartor.

Vad är FeatureSets?

FeatureSets är en metod för att använda uttryck i Arcade så att du på olika sätt kan symbolsätta och visualisera dina data, geoobjekt och kartlager enklare. Du kan använda ett eller flera lager eller objekt samtidigt.

Med en kort kodsträng berättar du för Arcade vilket attribut det är Arcade ska göra något med, till exempel visualisera städer av en viss storlek med en specifik färg och form.

Använd dig av Arcade-uttryck när du till exempel skapar kompletterande symbolsättning, en popup-ruta eller beräknar fält. Kombinerat med annan geometri och andra funktioner, såsom Intersects(), Filter() och Orderby(), blir FeatureSets ett kraftfullt sätt att presentera information i en karta.

Använd FeatureSets smart

Irra inte bort dig i nöjet av att skapa FeatureSets bara för att du kan och för att det är enkelt. För många eller onödigt långa Arcade-uttryck riskerar nämligen att öka laddningstiden för till exempel en popup-ruta i din karta.

Logiken bakom är enkel. Arcade behöver ställa en fråga för att kunna svara på vilket visualisering ett givet attribut ska ha. Har du många frågor, eller samma fråga uttryckt på flera olika sätt, tar det helt enkelt längre tid att få ett svar.

Genom att identifiera innan vilka problem du vill lösa och hur data kan visualiseras för att bäst göra det, eliminerar du för långa laddningstider.

Få koll på alla Arcade-uttryck

Att ha koll på antalet FeatureSets blir viktigare ju större dataset du jobbar med. Några metoder för att undvika för många Arcade-uttryck är att göra följande:

  • Filtrera utifrån attribut. Filter baserade på attribut funkar nästan alltid snabbare än geografisk filtrering. Filtrera lagren i din karta innan du börjar skriva ditt Arcade-uttryck.
  • Använd funktioner som Intersects, Overlaps och så vidare, för att minimera antalet objekt du jobbar med.
  • Para samma och uteslut resultat för att få fram det resultat du vill ha, med Sorting (Orderby) och Limiting (Top).

Läs mer:  What’s new with Arcade: Taking a stroll through FeatureSets, Part 1 & Part 2