Varje enskilt objekt i ArcGIS Online har en sida kopplad till sig. Här fyller du i information om det unika objektet, för att göra det enklare för fler att hitta objekten och för att du ska kunna berätta hur andra kan använda dina objekt på rätt sätt.

Det är vanligt att inte fylla i objektsinformationen i tillräckligt utsträckning. Med de här fem tipsen hoppas att du ser att det inte behöver vara så komplicerat och att du lär dig vad som är viktigast att fokusera på.

1. Dokumentera löpande enligt uppmaning

När du publicerar ett lager eller en webbkarta uppmanas du automatiskt att fylla i viss grundläggande information, såsom titel, taggar och beskrivning, innan ditt objekt ens blir synligt på ArcGIS Online. Du kan hoppa det här i stunden men fyller du i på en gång slipper du gå tillbaka och göra det senare. Är du osäker på titel eller liknande kan du alltid ändra det senare.

2. Ange dina källor – då blir du mer trovärdig

Var schysst och ange dina källor, där du har sådana. Det ökar din trovärdighet och kan bidra till att fler vill bygga vidare på ditt arbete – och ange dig som källa där så är fallet. Att ange sina källor gör också att graderingen av objektsinformation på sidan ökar.

Objektsinformation gradering i ArcGIS Online

Indikator för hur bra du har fyllt i objektsinformationen, och tips på hur du kan förbättra den.

3. Skriv så att de flesta förstår

Vad vill du besökare ska förstå om ditt objekt? Det är lätt att låta förkortningar och interna uttryck slinka med men det minskar också förståelsen hos alla andra. Kontrollera att definitioner och anteckningar är korrekt ifyllda, där de bör vara med. Med ett inkluderande språk kan fler förstå vad som gäller för ditt objekt.

4. Välj taggar som gör ditt objekt mer sökbart

Taggar – enskilda ord – gör att ditt objekt blir mer sökbart, men välj bara taggar som är relevanta. För att lista ut vilka taggar det är kan du fundera på vilka frågor ditt objekt besvarar.

En karta som handlar om hur stor andel unga vuxna som förvärvsarbetar svarar på frågor som rör ungdomar, arbetskraft och yrke, vilka därför är relevanta taggar. Det kan även vara aktuellt att använda taggar baserade på plats, om kartan berör till exempel Malmö, Skåne eller ett annat geografiskt område.

Har du hämtat datan från en annan källa kan även den vara aktuell att ange som tagg, till exempel SCB, Statistiska Centralbyrån.

Om du har taggar som genererats automatiskt bör du granska dem och välja bort alla som inte tillför något värde. Irrelevanta taggar riskerar att skapa förvirring och återspeglar inte positivt på ditt objekt. Var inte rädd för att ta bort tveksamma taggar.

5. Välj en talande tumnagelbild

En bra tumnagelbild, eller bild för förhandsvisning, ger besökaren en bra förståelse av ditt objekt direkt. Det är särskilt viktigt med objekt du delar publikt. Bäst blir tumnageln om du sparar den i formatet 600×400 pixlar.

Vill du veta mer, besök Item details.

Läs mer: Objektsinformation gör ditt arbete mer trovärdigt