Spåra din StoryMap med Google Analytics

  • Spåra StoryMaps med Google Analytics

Tips och tricks

Spåra din StoryMap med Google Analytics

Visst skulle det vara kul att veta hur många som kollar på din StoryMap? Nu är det möjligt, tack vare ett samarbete med Google Analytics.

För att kunna följa hur många besök din StoryMap får behöver du känna till din organisations spårnings-id i Google Analytics. Om du inte har det själv eller inte vet vad det är kan du höra av dig till din organisations marknads- eller kommunikationsavdelning som kan hjälpa dig att ta fram det (så länge din organisation använder Google Analytics vilket de flesta gör i någon omfattning).

Spårningen funkar när du använder den nya generationens StoryMaps, som lanserades sommaren 2019.

Börja spåra din StoryMap

Så här hittar du ert spårnings-id och spårar det:

1. Logga in i Google Analytics. Gå till Administratör.

Spårnings-ID till StoryMaps

2. Välj Användarhantering – Spårningsinformation – Spårningskod

Spårnings-ID till StoryMaps

3. Nu ska du kunna se ert spårnings-ID. Det är unikt för varje Google Analytics-konto.

Spårnings-ID till StoryMaps

4. Logga in på din StoryMap och gå till redigeringsläge. Klicka på de tre punkterna i övre menyraden. Välj Inställningar för berättelsen.

Spårnings-ID till StoryMaps

5. Klistra in spårningskoden. Klicka på Spara. Klart!

Spårnings-ID till StoryMaps

Från och med nu (eller mer specifikt nästkommande dygn) kommer du kunna se antalet besök till din StoryMap, likväl som hur länge man stannat och all annan information man får när man spårar aktivitet på webben med hjälp av Google Analytics.

Google Analytics kan inte spåra retroaktivt, klistra därför gärna in spårningskoden i samband med att du publicerar din StoryMap första gången. Då kan du följa dess popularitet från start.

Om skribenten: Pernilla Lindblom - Marknadskommunikatör

Kartor är snygga, informativa och kan ofta ge en oöverträffad översikt. Det var den kombinationen som tidigt lockade Pernilla Lindblom till kartans underbara värld. Kombinerat med den moderna tekniken som geografiska informationssystem erbjuder kan kartorna idag berätta så mycket mer och bli tillgänglig för fler, något hon gärna vill hjälpa fler att dra nytta av.

Relaterade inlägg

ArcGIS-bloggen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev