Behöver du kunna samla in data i fält snabbt, med ett klick? Då kan det här vara det perfekta verktyget för dig: ArcGIS QuickCapture gör att du och dina kollegor kan samla in data i fält med bara ett enda tryck på en knapp, och det går utmärkt att göra i farten. Kom igång idag.
Det du behöver för att skapa ditt första projekt med premiumappen ArcGIS QuickCapture är tillgång till ArcGIS Online samt själva appen nedladdad till din mobila enhet. Det går lika bra i iOS, Android eller Windows.
Läs mer om hur du kan använda QuickCapture här.
Alla steg för ditt QuickCapture-projekt
Här går jag igenom alla steg som behövs för ditt projekt i QuickCapture. Har du redan en karta som du vill plotta ut insamlad data på kan du hoppa direkt till steg 3.
- Skapa ett geoobjektlager där insamlad data visualiseras på en karta.
- Konfigurera lagret utifrån önskade attribut.
- Skapa ett nytt projekt i QuickCapture.
- Formge med designverktyget i QuickCapture för att skapa det utseende du vill ha.
- Öppna projektet i QuickCapture-appen: samla in data.
- Presentera resultatet.
1. Skapa ett geoobjektlager
Den data du samlar in med QuickCapture visas på ett geoobjektlager. Du kan skapa ett sådant på flera sätt, här visar jag hur du gör det från grunden i ArcGIS Online.
Steg 1. Logga in på ArcGIS Online. Du behöver ha rätt behörighet för att skapa ett geoobjektlager.
Steg 2. Under Innehåll klickar du på Skapa, välj Geoobjektlager.
Steg 3. I fliken Från mall väljer du Bygg ett lager, välj sedan Points.
Steg 4. Klicka på Skapa.
Steg 5. Fyll i det namn du vill ha på lagret. Klicka på Skapa när du är klar.
Steg 6. Välj utbredning för lagret. Klicka på Nästa.
Steg 7. Lägg till titel, taggar och sammanfattning för ditt geoobjektlager. Klicka på Klar.
Jag rekommenderar att du slutför objektinformationen när geoobjektlagret är skapat. Här får du tips som gör dig till en stjärna på att fylla i objektsinformationen. Under inställningar kan du välja att skydda mot oavsiktlig borttagning. Läs om detta och mer under Protect your ArcGIS Online items.
2. Konfigurera ditt geoobjektlager
I de kommande stegen konfigureras attributfälten så att önskad information samlas in. I det här exemplet använder jag en fördefinierad lista med de värden som behöver samlas in.
Steg 1. Öppna fliken Data i ditt geoobjektlager. Klicka på Fält.
Steg 2. Klicka på Lägg till.
Steg 3. Lägg till fält. Skriv in namnet på fältet samt det namn som ska synas. Säkerställ att du har valt typen sträng. Längden kan kortas ner till 25 tecken. Visa Null-värden. Klicka sedan på Lägg till nytt fält.
Steg 4. Välj det nyligen tillagda fältet genom att klicka på respektive namn.
Steg 5. Skapa en lista med attributvärden. I det övre högra hörnet klickar du på Skapa lista.
Steg 6. Fyll i och para samman attributen för Etikett (värdet som visas) med Kod (värdet som lagras). Etikett och Kod kan vara olika men i det här exemplet får de vara likadana. Klicka på Spara.
När du är klar bör listan se ut ungefär så här:
Klicka på Spara när du är klar.
Steg 7. Symbolsätt dina värden. Istället för att visualisera dina värden som en färg kan de ges en unik form. Öppna fliken Visualisering.
Steg 8. Klicka på Ändra stil för att editera geoobjektlagret.
Steg 9. I rullistan väljer du det attribut du vill symbolsätta. I det här fallet väljer du Capture.
Steg 10. Ändra symbolerna genom att klicka på Alternativ.
Steg 11. Byt till de symboler du vill ha istället. Klicka på OK, sedan Färdig.
Steg 12. Spara lagret för att spara dina ändringar.
3. Skapa ett nytt projekt i QuickCapture
Steg 1. Logga in på ArcGIS Online. Öppna QuickCapture i appmenyn. Appmenyn kan se annorlunda ut oss dig, utifrån vilka appar du har.
Steg 2. Klicka på Nytt projekt.
Steg 3. Välj det geoobjektlager du skapade i stegen innan. I det här fallet heter lagret Campus. Klicka på Nästa.
Steg 4. Bekräfta informationen som finns i projektet eller gör nödvändiga justeringar. Klicka på Skapa.
4. Formge med designverktyget i QuickCapture
Använd designverktyget i QuickCapture för att själv bestämma hur appen ska se ut. Verktyget kan användas för att förändra utseendet för en hel grupp eller för individuella knappar, samt andra inställningar.
Steg 1. Klicka på knappen som markerar en hel grupp av knappar, för att ändra alla samtidigt. Valda knappar markeras med en orange ram runtom.
Steg 2. Ange antalet kolumner till 2. Välj inställningar för knapparna.
Steg 3. Klicka på shift-knappen på tangentbordet för att välja flera knappar i samma grupp. Valda knappar markeras med en orange ram.
Steg 4. När du har markerat de knappar du vill ändra öppnar du fliken Utseende och väljer storlek på knapparna, från medium till störst.
Steg 5. Välj alla knappar och öppna fliken Data och välj att aktivera foton.
Nu bör ditt projekt se ut ungefär så här:
Steg 6. Spara och dela projektet. Klicka på spara när du är klar. Välj sedan att dela projektet för att göra det tillgängligt till alla medlemmar i din organisation eller till en utvald grupp i organisationen.
Tips: När du klickar på spara dyker en dialogruta upp med en QR-kod. QR-koden tar dig direkt till projektet. Koden finns också i dialogrutan för att dela, där också en länk till projektet finns. QR-koden är smidig att dela med andra som håller i en mobil eller surfplatta medan länken är enklare att dela via mejl.
5. Öppna projektet i QuickCapture-appen
Här går jag igenom hur du öppnar ditt nya projekt i mobilen.
Steg 1. Installera appen i din telefon. QuickCapture-appen finns tillgänglig på Apple eller Google Play Store.
Steg 2. Öppna appen i din mobil. Alternativt kan du öppna länken eller QR-koden från steg 6 i föregående avsnitt för att komma direkt till inloggningen.
Steg 3. Välj att tillåta QuickCapture att använda din plats, om du får frågan. Det krävs för att din enhet ska kunna registrera platser i geoobjektlagret.
Steg 4. Öppna projektet. Klicka på Bläddra i projekt, välj det projekt du skapat i ovanstående steg.
Steg 5. Ladda ner ditt projekt.
Steg 6. Öppna projektet när det har laddats ner.
Nu kan du börja samla in data, klicka bara på knappen som beskriver det du samlar in. Kameran aktiveras när du trycker på ett alternativ. När du är klar sparas plats och foto i geoobjektlagret, tillsammans med datum och namn på den som samlat in datat.
6. Se resultatet
För att titta på resultatet letar du upp geoobjektlagret i ditt innehåll på ArcGIS Online och öppnar genom att välja att öppna i Map Viewer.
Du kan även se resultatet genom att välja att visa resultat när du är i designverktyget i QuickCapture.
Se exempel på en karta med data insamlad med QuickCapture.
Jag hoppas du har haft nytta av den här genomgången och att ditt fältarbete underlättas!
Filmtips
Survey123 for ArcGIS är en annan app som underlättar fältarbetet: