Låt mig presentera ett problem. Vi har fått i uppgift att visualisera resultatet av en spatial analys på vattenytor i Sverige – närmare bestämt sjön Vänern. Någon har genererat ett resultat i vektordata, och du har fått i uppgift att göra en enkel karta av detta.

Du är precis som jag, kartograf i hjärtat, och i just det hjärtat hugger det till lite när du inser att detta är vad du kommer presentera för tidigare nämnda någon:

Enkel karta över Vänern

Nu kanske många av er tycker att jag överreagerar, och många tycker med all rätt att detta är en mer än adekvat visualisering av sjön Vänern.

Andra vill kanske lägga till en mjuk kantlinje för att öka kontrasten mellan sjö och land…

Det jag menar är att vi kan finjustera den handpåläggningen och utnyttja den fulla kapaciteten i ArcGIS Pro när det kommer till manipulering av vanliga lager.

Jag ska visa er hur man kan få den här väldigt tvådimensionella visualiseringen av Vänern att bli lite mer spännande.

Kartografisk metod som stimulerar våra sinnen

Man utnyttjar helt enkelt relativ ljusstyrka för att stimulera människans visuella system, i stället för endast färgnyanser, för att skilja mellan land och vatten.

Tre faktorer gör detta möjligt:

  1. Först skuggar man kustlinjen i en mörk nyans.
  2. Sedan adderar man en tunn mörk linje som går längs med denna.
  3. På andra sidan sjön ritas ett ljust band, sandfärgat om man så vill det.

Det här är en kartografisk teknik, och jag ska visa dig hur man utnyttjar den till fullo i ArcGIS Pro.

Om någon undrar vad du håller på med, svara då att du förbättrar den kartografiska representationen av Vänerns visuella skärpa.

Du behöver inte erkänna att du gör det bara för att det är fint (även fast vi båda vet att så är fallet). Nu kör vi!

1. Grundläggande förbättringar

1.1. Skaffa vattenpolygoner

Det första du behöver är ett gäng vattenpolygoner. Jag använde Lantmäteriets ytskikt med vatten från deras öppna data (vägkartan). Öppna lagrets symbologipanel och ge sjön en fin blå färg som matchar din bakgrundskarta, och ta bort kantlinjen (detta görs i skiftnyckelfliken, här kallad strukturfliken).

Skaffa vattenpolygoner

1.2. Negativ offset

I strukturfliken lägg till ”offset-effekt” på symbollagret. Klicka på Add effect och välj Offset.

Återgå till lagerfliken (den i mitten, till vänster om skiftnyckeln). Ser du att det nu finns en offsetparameter? Ge den -1 pt. Detta knuffar alla pixlar i en riktning.

Varför vill vi flytta på vattnet? Vi måste ju ge plats åt våra kustskapande lager.

Ge plats åt kust

1.3. Skapa en strand

Tillbaka i strukturfliken. Duplicera vattenlagret (genom att klicka på ikonen med två papper).

På det nedersta lagret tar du bort offseteffekten. Lägg i stället till en move-effekt och en ny offseteffekt. Försök inte ta några genvägar här genom att behålla den ”gamla” offseteffekten. Anledningen till att jag vill att du tar bort den först och lägger till den igen efter move, är just för att vi ska se till att den ligger under moveeffekten.

Återgå till lagerfliken. Ge det nya lagret en färg som påminner dig om stränder, eller åtminstone en ljusare blå. Jag rekommenderar starkt att du väljer en ljusgul. Flytta sedan lagret ner en pixel och en pixel åt höger (x 1, y -1).

Skapa en strand i ArcGIS Pro

Nu har du gjort en strand. Redan nu ser man stora förbättringar i renderingen av Vänern:

En strand börjar synas runt Vänern

1.4. Lägg till en skuggsida

Precis som i föregående steg: duplicera strandlagret. I lagerfliken ger du det nya lagret en mörkare nyans av vattnet (tips: välj Color properties i färgpaletten. Välj HSV som Color Model. Nu är det mycket enklare att bara justera nyansen men behålla färgen.)

Färgpalett i ArcGIS Pro

Flytta sedan lagret upp och till vänster (x -1, y 1).

Arbetsyta i ArcGIS Pro

Du har skapat en skuggsida. Hur snyggt renderas inte sjön nu?

Vänern med strand och skugga i ArcGIS Pro

I många fall räcker det här. Men du är väl precis som jag? Annars hade du inte hängt med såhär länge. Håll hårt i hatten, för nu blir det åka av (och ytterligare fem steg för att få vattnet att se lite mer levande ut).

2. Ta visualiseringen ett steg längre

2.1. Vattenlinjer

Om 1800-talets kartografer tyckte det var coolt med vattenlinjer och kartografiska trender är långlivade, har jag hört.

Därför: lägg till ett stroke-lager i strukturfliken.

I lagerfliken ger du linjen en semitransparent vit färg (eller vilken färg som helst egentligen, var kreativ). Gör linjen riktigt tunn. Jag snackar 0,4 pt tunn. Sen ger du den en negativ offset på ett par pixlar, hur många beror på vattenytan och din smak.

När du är tillfredsställd med hur din vattenlinje ser ut gör du om den ett par gånger. Kanske sex, eller tio, det beror på vilket humör du är på. Varje ny linje ska ha en högre negativ offset (varje linje ska komma närmre sjöns mitt). Gör de mer och mer transparenta också.

Lita på mig, det blir snyggt.

Skapa vattenlinje i ArcGIS Pro

Jag gjorde åtta linjer. Varje linje ökade med -3 i offset, och 10% i transparens (första linjen var 30% transparent). Du gör som du tycker är snyggast.

Vänern med illustrativa linjer, skapade i ArcGIS Pro

Något har jag gjort rätt för herregud så snyggt det här är.

2.2. Lägg på vågor

Jag skrev tidigare att jag skulle ge den tvådimensionella verktordatan lite mer liv, och vi kan väl alla hålla med om att livat vatten inte är stillastående.

Självklart genererar vi vågor som om vi inte gjort något annat. Fram med stormen.

I ett av dina linjelager finns en dash-effekt. Börja med att välja dash type, det spelar ingen roll vilken. Vi ska ändå byta ut de siffror som står i Dash template. Siffrorna bestämmer i vilket mönster den streckade linjen ska gå. Ange ett par slumpmässiga siffror. Försök var så spontan och slumpmässig som möjligt, det är det som gör att vågmönstret ser så naturligt ut som möjligt. Upprepa detta för alla dina linjelager.

Skapa vattenlinje i ArcGIS Pro

”Starka vindar drar in över Vänern”, ekar det över radions vädersändning. Skämt åsido, är det inte en snygg detalj?

Det är precis det här kartografi handlar om: gör det där lilla extra och se hur alla häpnar över din kartmagi.

Vänern med illustrativa linjer, skapade i ArcGIS Pro

2.3. Gradientbuffrar

Trodde ni att ni var klara för att vi har lyckats trolla fram lite vågor på datorskärmen? Icke! Nu vill vi ju ge vattnet lite djup också – Vänern är ju trots allt inte särskilt långgrund.

I lagerfliken, lokalisera ditt vattenlager. Ja, du vet, det blåa…

I stället för att behålla Solid fill, välj Gradient fill. Du har nu möjligheten att välja två färger, som tillsammans skapar en gradient som fyller polygonen. Behåll originalfärgen som yttre färg, men ge den inte en ljusare variant (tips: gör precis som när vi skapade den mörka nyansen för skuggningen. In i färgegenskaperna och lek).

Laborera med att invertera färgerna. Välj den du tycker är snyggast.

Ett högre intervallvärde ger en mjukare gradient medan ett lägre ger ett mer uppdelat intryck. Även här finns det inget rätt eller fel, det är upp till dig vad som är snyggast. Jag föredrar ett högt värde. Glöm inte att behålla offset på -1, annars kommer du täcka de fina kusteffekterna vi skapade i början.

I bilderna ovan går gradienten från mörk till ljus, motsatsen till verkligheten alltså. Jag föredrar ändå gradienten ljus till mörk eftersom jag tycker att det gör att vattnet ser mer verklighetstroget ut. Det är upp till dig, det är trots allt bara färg och ingen faktisk höjddata.

2.4. Speglande gradient

Jag skrev precis att jag föredrog den gradienttypen som gör att vattnet ser lite verkligare ut, och i linje med det så presenterar jag det här lilla knepet som definitivt spär på lite extra verklighet.

Genom att överlagra en speglande gradient kan vi ge oss på att försöka kopiera naturens sätt att reflektera ljus på vattenytan.

Börja med att duplicera ditt gradientlager. I det översta gradientlagret, välj Linear i stället för Buffered, och väl Continuous i stället för Discrete. Behåll samma ljusa färg men gör det 100% transparent. Ange 100% som storlek (Size). Laborera med vinkeln. Jag angav 90 graders vinkel, men ange det gradantal som du tycker gör ditt vatten mest realistiskt.

Mer realistiskt vatten i ArcGIS Pro

Inte för att vara den som är den, men hur löjligt bra ser inte det där vattnet ut? Nu är det dags att skrota den gamla ensidiga blå nyansen med en lite mörkare kantlinje och visualisera vatten på riktigt.

Slutord från dagens sjökapten

Tack för att du hängde med ut till sjöss idag. Jag hoppas innerligt att denna gav dig lika mycket kött på benen som den gav mig när jag först hittade den hos den eminenta kartografen John Nelson.

Var inte rädd att nyttja den här nya kunskapen och de nya teknikerna till fullo, var kreativ och implementera det i andra fall än bara vattenvisualisering. Lager-på-lager-principen är obestridd mästare även i kartografin.

Läste du allt det här och hoppades att det skulle finnas en genväg? Det finns det, i form av en ArcGIS Pro-stil.

Simma lugnt.