Just nu är det fler än någonsin som behöver jobba hemifrån. Det kan skapa vissa utmaningar för dig som behöver komma åt ArcGIS Desktop eller ArcGIS Pro på din jobbdator. Här hoppas vi kunna ge de svar du behöver för att jobba lika effektivt från ditt hemmakontor.

Du som har en distanskoppling eller VPN till arbetsplatsen har redan tillgång till ditt ArcGIS och du har allt du behöver. Men om du saknar detta rekommenderar vi att du läser vidare.

Missa inte att skrolla ner till botten för att se en film som går igenom flera av de vanligaste stegen för att komma åt ArcGIS hemifrån.

1. Hur kan jag ladda ner programvaran hemifrån?

Du laddar ner ArcGIS Desktop, ArcGIS Pro och eventuella övriga komponenter från My Esri. Förutsatt att du har rättigheterna för det hittar du en lista med alla nedladdningar du har tillgång till under fliken Mina organisationer och Nedladdningsbara filer. Saknar du rättigheterna? Kontakta din GIS-administratör som kan ge dig rättigheterna eller skicka över en fil för installation. Vet du inte vem som är GIS-administratör i din organisation kontaktar du supporten på Esri Sverige.

2. Programvaran är installerad men licens saknas – vad gör jag nu?

Om du i vanliga fall loggar in i ArcGIS Pro med en namngiven användare (alltså ett ArcGIS Online-inlogg) loggar du bara in med det så ska allt fungera som vanligt.

Det är annorlunda om du istället har en en- eller fleranvändarlicens för ArcGIS Desktop, eller om du manuellt har konverterat din namngivna användare till ArcGIS Pro. Dessa licenstyper behöver auktoriseras med en kod. Saknar du koden tar du kontakt med din GIS-administratör. Vet du inte vem som är GIS-administratör i din organisation kontaktar du supporten på Esri Sverige.

3. Jag är administratör för My Esri eller för licenser: var ser jag vilka licenser som är tillgängliga?

Du hittar all information genom att klicka på Licensiering under Mina organisationer. Kontakta supporten på Esri Sverige om du behöver mer hjälp.

4. Jag har en enanvändarlicens , hur kan jag auktorisera den?

Enanvändarlicenserna är skapade för arbeta offline och på distans. Om din kod för auktorisering börjar med ESU slutför du processen i ArcGIS Administrator-applikationen, som följer med ArcGIS Desktop-installationen.

Behöver du hjälp att auktorisera din enanvändarlicens kan du följa de här stegen eller se den här filmen:

5. I vanliga fall kopplar jag upp mig mot företagets server för att komma åt min licens, vad gör jag nu?

Om du vanligen kopplar upp dig mot företagets server för att få åtkomst till din licens innebär det att du använder en fleranvändarlicens. Den auktoriserades på en licensserver på ditt företags nätverk. Om du inte har tillgång till nätverket hemifrån (till exempel via VPN) kommer du inte kunna använda licensen. Då har du följande alternativ:

  • Ändra så att licensen bara funkar offline (kräver tillgång till företagets nätverk när du gör förändringen).
  • Kontakta din GIS-administratör som kan se om du kan få en enanvändarlicens . I så fall kommer du kunna auktorisera ArcGIS programvaran på din hemmadator på det viset.

6. Hur ändrar jag så en licens bara funkar offline?

Förutsatt att du fortfarande har tillgång till företagets nätverk kan du gå in i ArcGIS Administrator och där låna en offline-licens från licensservern under en angiven tidsperiod, som du kan använda hemma. Fler instruktioner hittar du här.

7. Jag använder Citrix för att få åtkomst till ArcGIS Desktop – funkar det?

Det ska inte vara några problem att komma åt ArcGIS via Citrix, så länge du är uppkopplad mot din organisations VPN.

8. Jag är lärare och behöver hjälp att dela ut åtkomst till Esris programvara – vad ska jag göra?

Esri tillhandahåller kostnadsfritt ArcGIS-licenser för personligt bruk för studenter på universitet och högskola. Ta kontakt med din kontoadministratör som hjälper dig vidare om du har några frågor.

9. Vem kontaktar jag om jag har fler frågor?

Om du behöver ytterligare hjälp är du alltid välkommen att kontakta supporten på Esri Sverige.

Länktips: