En digital interaktiv översikt med karta i botten är toppen för dig som vill skapa dig en överblick av aktiviteter och kritiska framgångsfaktorer inom din organisation, projekt eller en viss händelse. Steg för steg visar jag hur du gör för att sätta upp din allra första dashboard i ArcGIS Dashboards.
ArcGIS Dashboards är en av våra konfigurerbara webappar som stödjer visualiseringen av geografisk information i form av interaktiva diagram, mätare, kartor och andra typer av visuella objekt.
I den här guiden så kommer vi använda ArcGIS Dashboards för att konfigurera en enkel dashboard. Exemplet visar en karta över medicinska fastigheter i Los Angeles och inkluderar en interaktiv list samt ett interaktivt seriediagram.
Den färdiga dashboarden finns här. Utgå från den här den här webbkartan om du vill testa själv utifrån samma exempeldata.
Vad en dashboard är
En dashboard består av flera komponenter som samverkar för att ge slutanvändaren en optimal förståelse för informationen i den. Varje sådan komponent är unik, och har egna konfigurationsinställningar.
Kartan är ofta huvudkomponenten i en dashboard. Genom att applicera grundläggande konfiguration av webbkartan med hjälp av bland annat effektiva och lättlästa pop-uper samt utnyttja skalintervall så lägger man en bra grund för en bra användarupplevelse.
Den dashboard jag gör idag inkluderar fyra komponenter: en karta, ett seriediagram, en lista och en titel. Jag kommer konfigurera kartan så att den interagerar med diagrammet och listan, och listan kommer konfigureras att interagera med kartan.
Nu kör vi!
1. Skapa en dashboard
Steg 1: Öppna exempelkartan och logga in på ditt ArcGIS Online-konto.
Steg 2: Spara kartan, dela den och klicka Skapa en webbapp.
Steg 3: Välj ArcGIS Dashboards.
Klicka på ArcGIS Dashboards-fliken och fyll i den information som krävs: lägg till titel, taggar och om du vill en sammanfattning. Klicka Färdig när du är redo att öppna konfigurationspanelen.
Du har nu skapat en dashboard med en kartkomponent. Spara ditt arbete regelbundet genom att klicka på Spara-knappen.
Härnäst ska vi konfigurera kartan, diagrammet, listan och titeln.
2. Konfigurera kartkomponenten
Kartor är inte bara det mest effektiva sättet att visualisera din geografiska information utan dess operativa lager kan även användas för andra datavisualiseringar i dashboarden.
Nästa steg för oss är:
- Konfigurera kartan så att den visar pop-uper
- Lägga till verktyg så att man i dashboarden kan visa teckenförklaringen, navigera till standardutredningen och till bokmärken samt zooma.
Steg 1: Öppna kartans meny och välj Konfigurera.
Hovra i kartans övre vänstra hörn för att visa den gömda menyn. I den här menyn når man alla inställningar för komponenten. Klicka på Konfigureraknappen.
Steg 2: Under fliken Inställningar väljer du vilka verktyg som ska visas i kartan.
I inställningarna som visas nedan har verktyg för visning av pop-uper, standardutbredning och bokmärken, teckenförklaring och zoomning aktiverats. Klicka på Klar.
3. Lägg till ett seriediagram
Ett seriediagram visualiserar en eller flera serier datapunkter längs en horisontell (x) axel och en vertikal (y) axel.
I nästa steg ska du:
- Lägga till ett seriediagram som visar ett diagram över fastighetstyper.
- Ändra staplarnas färger så att de matchar kartans.
- Använda kartåtgärder för att synkronisera diagrammet till kartan.
Steg 1: Öppna kartans lista och välj Seriediagram.
Steg 2: Välj det lager som diagrammet ska hämta data ifrån. Det finns bara ett lager i kartan, så klicka på Los Angeles Health Care Facilities.
Steg 3: Till vänster finns en serie flikar. Klicka på Datafliken för att konfigurera datans inställningar.
- Kategorier från ska vara inställd på Grupperade värden.
- Ifrån listan Kategorifält, välj Type.
Detta grupperar alla värden från Type-fältet i seriediagrammets segment. Type är även det fält vi använder för att symbolsätta sjukvårdsanläggningarna.
Steg 4: Klicka på Serier för att konfigurera seriens inställningar.
Ändra staplarnas färger så att de matcha symbolerna i kartan. Teckenförklaringen för lagret syns nedan.
För att ändra färgen kan du antingen använda färgväljaren eller mata in följande hexkoder för varje färg:
- Sjukhus (hospital): #ff0000
- Klinik (clinic): #73b2ff
- Härbärge (agency/hospice): #df73ff
- Långtidssjukvård (Long term care): #ffd37f
Steg 5: Klicka på fliken Allmänt för att konfigurera de allmänna inställningarna.
- Lägg till den här titeln: Antal sjukvårdsanläggningar per typ som syns i kartan.
- Stäng av Senast uppdaterad text. Datat i kartan är inte dynamiskt, så det finns inget behov av uppdateringstext.
Klicka Klar när du är det.
Steg 6: Konfigurera kartan så att diagrammet uppdateras varje gång kartans utbredning förändras.
- Öppna kartans inställningar genom att hovra i kartans övre vänstra hörn och välj Konfigurera.
- Öppna Kartåtgärder.
- Klicka Lägg till åtgärd och välj seriediagrammet.
Klicka på Klar och spara ditt arbete. Panorera och zooma in och ut i kartan för att ser hur seriediagrammet uppdatera. Peka på diagrammet för att visa antalet sjukvårdsanläggningar.
4. Lägg till en lista
En lista används för att visa objekt eller rader från ett lager och kan innehålla information från alla tillgängliga fält.
Härnäst ska du göra följande:
- Lägg till en lista som visa detaljer om sjukvårdsanläggningarna som syns i kartan.
- Använd kartåtgärder för att ändra innehållet i listan baserat på vilka sjukvårdsanläggningar som är synliga i kartans utbredning.
- Använd en liståtgärd för att belysa de valda anläggningarna i kartan.
Steg 1: I lägg till menyn bredvid Sparaknappen, välj Lista.
Steg 2: Välj vilket lager listan ska läsa data ifrån. Det finns bara ett lager i kartan: Los Angeles Health Care Facilities. Välj det.
Steg 3: I Datafliken, klicka Sortera.
Listan kommer visas sorterat efter fält.
Steg 4: Välj Alias från rullistan och välj Stigande som sorteringsordning.
Detta kommer innebära att objekten kommer sorteras i alfabetisk ordning efter värdet i Alias-fältet.
Steg 5: Klicka på Listfliken för att konfigurera texten för radobjekten.
Expandera rullistan genom att klicka på {.} och välj Alias och Category. Hoppa ner ett steg efter Alias så att de två textraderna ligger över respektive under varandra.
Steg 6: Klicka på Allmänt för att stänga av Senast uppdaterad texten.
Steg 7: Klicka på Åtgärder och välj Blinka från rullistan.
Steg 8: Välj att kartan ska vara målet för Blinkaåtgärder, vilket belyser objektet i kartan.
Objektet kommer blinka när det markeras i listan. Klicka Klar.
Steg 9: Konfigurera kartan för att uppdatera listan när kartans utbredning förändras.
- Öppna kartans inställningar genom att peka i det övre vänstra hörnet och välj Konfigurera.
- Klicka på Kartåtgärdsfliken.
- Klicka Lägg till mål och välj listan. Klicka Klar.
När du nu panorerar och zoomar in och ut så uppdateras listan. När man markerar en anläggning i listan så blinkar den i kartan.
5. Arrangera objekten i din dashboard
Troligtvis visas listan, diagrammet och kartan bredvid varandra i din dashboard.
För att arrangera objekten på ett annat sätt, peka på det övre vänstra hörnet, klicka och håll i Dra objekt-knappen.
Dra ett objekt över ett annat för att visa dockningsmålen, och placera sedan muspekaren över målet där du vill placera objekten. Släpp för att placera.
Dra i de vertikala och horisontella skiljelinjerna för att ändra storlek och bredd på de olika objekten.
6. Lägg till en rubrik
Nu när alla objekt är placerade som du vill, lägg till en titel med Rubrik.
En rubrik är en yta längs med den övre delen av dashboarden som är designerad för ytterligare information såsom titel, företagsloggor, länkar och så vidare.
Steg 1: Öppna rullistan för objekten och väl Rubrik.
Steg 2: Ändra titeln och om du vill kan du även lägga till annan information.
Som standard så ärver titeln i rubrikpanelen namnet på dashboarden. Konfigurera och ändra text, fontfärg och bakgrund efter egen smak och tycke.
När du är klar, klicka Klar och spara din dashboard.
Lästips:
- Välj rätt färger till din dashboard (eng)
- Lantmäteriet samordnar och planerar smartare med karta som ger översikt
- Skapa ditt första projekt i ArcGIS QuickCapture
- Dashboard visualiserar bekräftade fakta om covid-19 i Sverige
- Region Jämtland Härjedalen samarbetar kring dashboard om covid-19
- Smarta appar för effektiv fältdatainsamling
- Nu är det enklare att jobba med drönarfoto
