ArcGIS är det enda geografiska informationssystem din organisation behöver. Men det är inte det enda system ni behöver. Oavsett vilket system som står på utvärderingslistan för inköp behöver det kunna samverka med befintliga system, arbetsflöden och processer. ArcGIS är inget undantag.

Det är hälsosamt att vara skeptiskt när det kommer till införandet av ett nytt IT-system. Det är ofta stora kostnader involverade, och mycket tid och resurser läggs på planering, förberedelser, implementering och – om investeringen är lyckosam – effektiv förvaltning.

Den organisation som redan konstaterat att ett geografiskt informationssystem, GIS, är en nödvändig komponent för fortsatt framgång, mår bra av att ta del av följande fem fakta om ArcGIS:

1. Samarbetar väl med andra

ArcGIS kan lösa allt vad gäller GIS (och det vill inte säga lite). För övriga verksamhetsbehov har du andra IT-system och dem samarbetar ArcGIS gärna med. Det är möjligt tack vare ArcGIS unika förmåga att läsa och förstå all slags data och tack vare dess inbyggda flexibilitet.

2. Stabil och säker kompis

ArcGIS tummar inte på säkerheten. Ur ett plattformsperspektiv kan du välja att implementera en SaaS-lösning och dra nytta av alla fördelar med att jobba direkt emot molnet, till att arbeta helt on premises och bakom egna brandväggar. Ställ in hur sådant som inloggning och lösenord ska hanteras enligt verksamhetsunika krav för din organisation, och hur data får delas internt och externt. Krävs till exempel tvåfaktorautentisering samverkar ArcGIS med flera kända leverantörer på marknaden.

3. Lyfter utveckling och förvaltning från dina axlar

Färdiga standardlösningar och konfigurerbara appar minimerar eller eliminerar helt egna dyra utvecklingskostnader, och kostnader för förvaltning. Stora resurser läggs på att utveckla ArcGIS applikationer och tjänster varje år, så att du slipper. Användare uppmuntras att bidra med förslag på förbättringar via ett internationellt och aktivt community. De populäraste förslagen införlivas ofta i kommande versioner av olika appar.

4. Support i världsklass

Även fast supporten i Sverige ofta räcker mer än väl har Esri Sverige samverkan med andra supportteam på internationell nivå. I de enstaka och unika fall som behovet av hjälp sträcker sig bortanför landsgränserna är det här en ytterligare resurs att ta till. Har din organisation en riktigt knivig utmaning som rör ArcGIS kommer du att få den hjälp som behövs för att komma vidare.

5. Utbildning på alla nivåer

Oavsett om du behöver kompetensutveckla dig inom installation och handhavande av ert ArcGIS, eller om hela organisationen behöver lära sig ArcGIS – från grunden eller från en mer avancerad nivå – så finns utbildningen som krävs. Lärarlett och på plats eller online, skräddarsytt, som kortare e-kurser eller digitala seminarier. Från någon timme till någon dag eller flera veckor långa. Alltid i någon form och utsträckning som passar dig, kollegorna och verksamheten i övrigt.

Dela inlägget på:

Om skribenten: Håkan Nordlund - Teknisk chef

Håkan arbetar nära Esris produktutvecklingsteam i USA för att kunna bidra till och föra in den bästa GIS-tekniken till Sverige. Dessutom arbetar han med partners till Esri Sverige för att ge dem de rätta förutsättningarna att bygga fokuserade appar och lösningar ovanpå ArcGIS-plattformen.

Relaterade inlägg