Idag ska vi ta på oss de administrativa glasögonen titta på hur man kan få igång ett distribuerat samarbete. Är du intresserad av att dela innehåll mellan flera ArcGIS system? Fortsätt då att läsa.

Jag kommer exemplifiera med det enklaste scenariot, det vill säga när man har en värd och en gäst, men som tur är så skiljer sig det inte jättemycket åt om man vill driftsätta ett samarbete med ett flertal gäster.

I det här exemplet så ser vi ett samarbete mellan en stadsförvaltning och en entreprenad som arbetar ihop i ett nybyggnadsprojekt. Stadsförvaltningen har satt upp en Enterpriselösning medan entreprenaden driftar sin portal på ArcGIS Online.

Nu vill båda parter hitta ett enkelt och intuitivt sätt att dela webbkartor och lager från Enterprise till Online genom hela projektet. Som du kan se i bilden nedan så vill stadsförvaltningen kunna dela sitt innehåll till entreprenadens ArcGIS Online som i sin tur ska distribuera innehållet till diverse intressenter men också till allmänheten.

Dela data mellan ArcGIS Enterprise och ArcGIS Online

Men! En brasklapp innan vi kör igång med att driftsätta ett samarbete mellan alla dessa parter: sätt er ner och skissa upp era behov kring samarbetet och framförallt vilka arbetsflöden som ska följas. Hur ska datan delas, och till vem? Vilka organisationer ska vara delaktiga?

Det här är viktiga frågor, men vi lämnar dem för nu och fokuserar på ramen för det här samarbetet.

Dela data mellan portaler, steg för steg

Börja med att logga in som administratör på ArcGIS Online. Samarbeten mellan ArcGIS Online och Enterprise initieras alltid därifrån. Härnäst navigerar man till Organisationsfliken > Inställningar > Samarbeten > Skapa samarbete.

Steg 1: Namnge och beskriv samarbetet

Jag rekommenderar starkt att man namnger samarbete till något som är relevant till arbetet det täcker så att andra förstår syftet av samarbetet. Tillhandahåll även en beskrivning som täcker de mål ni har med samarbetet.

Namnge och beskriv samarbetet

Steg 2: Namnge och beskriv er initiala arbetskatalog

Arbetskatalogen ses som en behållare för en grupp, platsen där ni skickar och tar emot data. Flera sådana här arbetskataloger kan skapas inom ramen för samarbete för att möjliggöra katalogisering och organisering av projekten. Nybyggnadsprojektet i den här staden startar i hamnen, därav namnges den första arbetskatalogen likadant.

Namnge och beskriv initiala arbetskatalogen

Steg 3: Koppla en grupp till arbetskatalogen

Identifiera en existerande grupp eller skapa en ny grupp som kopplas till arbetskatalogen. Det är här alla användare kommer ta emot och skicka iväg innehåll. Ett generellt tips är att döpa grupperna till något som gör det tydligt att det är en grupp som är en komponent i ett sådant här samarbete.

Koppla en grupp till arbetskatalogen

Steg 4: Besluta hur objektlager ska delas

Härnäst måste man bestämma hur er organisation ska skicka objektlager till gäster – som refererad data eller som kopior.

Att dela innehållet som refererad data är ett bra alternativ för samarbeten där lager antingen delas med ”alla” eller användarna har tillgång till (användarnamn + lösenord) till Enterpriseportalens källdata.

Kopior är ett annat alternativ. Då kommer datan replikeras och publiceras som kopior till mottagarna. När det väl är publicerat kommer alla eventuella ändringar i källdatan synkroniseras gentemot kopian i specificerade intervall.

I det här exemplet så kommer entreprenadfirman skicka data tillbaka till stadsförvaltningen, såsom inmätningar och liknande, så de väljer att skicka data som referenser.

Besluta hur objektlager ska delas

Steg 5: Bjud in första gästen

För att bjuda in en Enterprisegäst så måste man ange deras portal-URL. Man har även då möjlighet att ange hur gästen kan hantera data; skicka, ta emot eller både och. I det här fallet ska stadsbyggnadsförvaltningen både ta emot och skicka data, så följaktligen väljer vi att ge organisationen de behörigheterna.

När man har valt att ”spara inbjudan” så kommer en fil laddas ner automatiskt, maila den filen till Enterpriseportalens administratör. Administratören kommer sedan ladda upp den under deras organisationsflik och arbeta igenom sitt respektive flöde för att färdigställa sin del inför samarbetet.

Bjud in första gästen

Steg 6: Acceptera gästen

Som administratör får man inte glömma att acceptera gästen genom att ladda upp den fil som skickas på mailen, precis som beskrivet i föregående steg.

När man har laddat upp svarsfilen och accepterat gästen så är arbetet för att driftsätta ett samarbete klart. Var noga med att kommunicera samarbetsparterna sinsemellan hur samarbetet ska fungera med relevanta parter från båda organisationerna.

Viktigt att notera är att när man delar data mellan Enterprise och Online så finns det en storleksbegränsning på 1 GB per lager.

Nu när samarbetet är fullgjort så kan båda parter ta emot och skicka data till varandra och således använda de i sina egna webbkartor- och appar.

Acceptera gästen

Se mer om att skapa samarbeten mellan olika organisationer och portaler i den här demon: