Att upprätthålla ett snyggt användargränssnitt på sin GIS-portal i ArcGIS Online ger mer värde än vad du kanske tror. Utöver att du dagligen får något fint att vila ögonen på så bidrar en effektiv organisering av portalen till ett smidigare arbete och en enklare och bättre överblick av innehållet som driftas där.

Jag har självklart ett par tips om hur du i praktiken verkställer en snygg portal i ArcGIS Online. Vi börjar från början med portalens primära inkörsport: startsidan.

Anpassa GIS-portalens startsida efter egen grafisk profil

Startsidan på din portal kan konfigureras och anpassas till er organisations grafiska profil och innehåll genom en ny komponentbaserad redigeringsmotor: startsideredigeraren, eller home page editor som den kallas på engelska.

Sätt upp en snygg och välstrukturerad GIS-portal i ArcGIS Online

I den nya startsideredigeraren har du möjlighet att styra innehållet via rubriksättning, huvudtext, sidfot och media.

Tack vare den nya redigeraren har du utökad kontroll över vad som visas och hur på startsidan. Det leder mig till ett annat tips som fungerar väl i kombination med startsidan: grupper.

Använd funktionen grupper för att välja vad som ska synas

Med hjälp av grupper kan du sortera ut material som du vill ha presenterat på till exempel startsidan. Det är enkelt: bara att skapa en grupp och dela materialet till den.

Skapa grupper till din GIS-portal

Gruppen kan sen pekas ut i startsideredigeraren som ett objektgalleri som du vill ha på display.

Objektgalleri i en GIS-portal i ArcGIS Online

Genom att lägga till objektgallerier som en del av huvudtexten kan du visa upp organisationens innehåll på startsidan.

Bygg en bra struktur med smart namngivna mappar

Ett kanske självklart, men ouppskattat och underanvänt, verktyg för ordning och reda på portalen är möjligheten att bygga en mappstruktur.

Mitt tips är att påminna sig själv om att portalen är en plats för innehållshantering och lagring när man bygger mappstrukturen.

En av de bättre mappstrukturerna jag personligen har sett återfinns hos en av våra fantastiska supporttekniker. Där har man skapat upp mappar utifrån:

  • Året då tjänsten publicerades.
  • Vad det är för typ av tjänst.
  • Om det är onlinematerial.

Till exempel: Online.2020.Kartor

Eller: Online.2020.Raster

Den typen av mappstruktur gör det bekvämt att arbeta framförallt i integrationen mellan ArcGIS Pro och portalen men det ger också ett städat användargränssnitt eftersom allt innehåll har en plats.

På så vis undviker du att hamna i träsket där allt innehåll som inte kan hänföras till särskilda projekt hamnar lite varstans. Använd grupper för att sortera ut material som är projektspecifikt i stället.

Anpassa vilka flikar som visas för olika användare

Mitt sista tips för att göra en inför-vintern-städning av portalen är att utnyttja den nya funktionen som gör att administratören kan styra vilka flikar som finns tillgängliga för olika typer av användare.

Har man till exempel inte möjligheten, baserat på sin användartyp (user type), att skapa 3D-scener så finns det ju ingen anledning till att man ska kunna se Scen-fliken, eller hur?

Flikar avgör vilka GIS-användare som ser vad

Styr synligheten av flikar i organisationen via dess inställningar.

Fler portaltips, för såväl ArcGIS Online som ArcGIS Enterprise

Vill du läsa ännu mer om hur du kan anpassa GIS-portalen i ArcGIS Online så kan jag tipsa om det här och det här blogginlägget.

Jobbar du i ArcGIS Enterprise och vill lära dig hur du kan anpassa gränssnittet för din portal även där kan du läsa hjälpavsnittet som finns här. Startsideredigeraren och möjligheten att jobba med flikar finns inte ArcGIS Enterprise (än i alla fall) men du kan jobba med såväl mappstrukturer och grupper, till exempel.