När du använder dig av Notebooks i ArcGIS kan du bland annat skapa automatiserade flöden som hjälper dig att ha koll på och skapa ordning och reda bland allt data och alla kartor och annat innehåll som ständigt nyskapas eller omskapas i ArcGIS.

I alla organisationer skapas innehåll som bara var tänkta att sparas tillfälligt men sedan glöms bort och blir kvar. Annat blir bara utdaterade med tiden eller förlorar sitt värde av andra orsaker.

Som GIS-administratör kan du med Notebooks i ArcGIS få automatiserad hjälp att hitta sådant innehåll som potentiellt numer hör bättre hemma i papperskorgen.

Inspelning visar hur Notebooks i ArcGIS underlättar

I en inspelning från ArcGIS Användardagar 2021 går jag igenom hur du kan ladda hem en befintlig anteckningsbok och med några få modifieringar använda den skarpt i hela ArcGIS Online och låta den hitta möjligt skräp automatiskt. Så du slipper sitta och leta manuellt.

Ordning och redan på allt innehåll i ArcGIS underlättar för att säkerställa att användare i organisationen bara jobbar med aktuell information. Spola fram cirka 50 minuter och 20 sekunder in i inspelningen, om du inte kommer dit automatiskt.

Notebooks söker igenom innehåll automatiskt

Anteckningsboken söker igenom alla objekt som finns i ArcGIS och hittar i mitt exempel sådana som:

  1. Inte visats på länge.
  2. Tar stort utrymme.
  3. Är gamla.

Självklart kan du välja andra parametrar.

Anteckningsboken hämtar även in eventuellt data om objekten, som vem som är ägare och om det finns en e-postadress. Det gör att du kan välja att ett mejl automatiskt skickas till objektägaren och be denne kontrollera det aktuella objektet. Ett annat alternativ är att använda den tabell som blir resultatet av automatiseringen för att ta personlig kontakt med vederbörande, enligt egen prioritering.

Jag hoppas du känner dig taggad att börja använda Notebooks i ArcGIS och underlätta administrationen av allt innehåll som finns där.