Nu har det blivit enklare än någonsin att skapa en karta direkt i Microsoft Excel med stöd av ArcGIS. Aktivera tillägget ArcGIS for Excel utan att behöva installera lokalt på datorn, och var igång på bara några minuter.

Det som har skett i ett större perspektiv är att alla Microsoftprodukter för ArcGIS (Excel, SharePoint, Power BI, Teams och Power Automate) numer bygger på en SaaS-lösning som gör lokala installationer till ett minne blott. Det är verkligen så enkelt som man kan förvänta sig idag att komma igång med ett ArcGIS-tillägg i Microsoft Excel.

Jag satt till och med på tåget med den instabila nätuppkoppling som kan vara där, när jag aktiverade ArcGIS for Excel hos mig.

Infoga tillägg i Microsoft Excel

Gå till Insert (Infoga) i Excel och lägg till tillägget. Om du saknar den här möjligheten behöver du antagligen kontakta din lokala it-support och få rättigheten att addera tillägg aktiverad.

Sedan följer du bara de få stegen och vips så har du ArcGIS for Excel tillgängligt i Excel.

För vem är ArcGIS for Excel?

Resterande steg är också intuitiva. Jag är själv ingen GIS-ingenjör men kunde enkelt lista ut hur jag skulle få ut egna koordinatdata jag har i ett Excelark, på en karta.

Att arbetet utförs i Microsoft Excel med de enkla men ändå begränsade möjligheterna det innebär, gör att ArcGIS for Excel inte är primärt för dig som jobbar mer avancerat med karta och geografiska data. Däremot kan du tipsa kollegor som enbart behöver just detta: ett lättanvänt verktyg för att visualisera och utforska sina Exceldata på en karta.

När dina kollegor på egen hand kan skapa en karta i Excel frigörs samtidigt din tid till annat och dina kollegor behöver inte vänta på att du ska hinna. Win-win!

Tre bilder visar hur du gör för att skapa karta i Excel med ArcGIS

Med tillägget på plats är det bara att klicka på Excel för att välja ett relevant dokument och så länge kalkylarket är iordning så trillar punkterna ut som de ska. Sedan kommer det roligaste (enligt mig): att börja jobba med visualiseringen för att kartan ska bli enklare att förstå.

Logga in i ArcGIS för fler möjligheter att skapa karta i Excel

Vem som helst kan skapa en karta i Excel med ArcGIS for Excel, även utan ett ArcGIS-konto. Men möjligheterna kring symbologi, att interagera med kartan, utföra analyser och tillgång till andra funktioner blir fler när du är inloggad, och vem vill inte det?

Klustrade datapunkter utplottade på karta i ArcGIS for Excel

I mitt fall var det framför allt relevant att lägga en hand på symbologin. Jag tyckte till exempel att det var en bra idé att klustra närliggande punkter, välja en neutral bakgrundskarta och ett enhetligt färgtema.

Upprensad popupruta

Jag gjorde också några smärre justeringar i popuprutan, där jag valde bort en del information som jag tyckte var överflödig.

Mer om förändringen av Micrsoftprodukter för ArcGIS

Gamla ArcGIS for Office är snabbt på väg bort, redan 1 november ska den pensioneras med det är ingen panik med det eftersom det är en lokal installation. Dock rekommenderar vi att du eller kollegor som sitter med ArcGIS for Office aktiverar ArcGIS for Excel enligt ovan, för att få tillgång till all ny funktionalitet.

Läs mer om nya ArcGIS for Excel här: Introducing ArcGIS for Excel

Kika också gärna på den här filmen: ArcGIS for Microsoft 365 – Excel Functions (13 minuter)