Krediter är ett slags betalmedel för vissa geotjänster och lagring i ArcGIS Online. Beroende på om du är administratör eller vanlig användare finns det olika saker du kan göra för att få koll på och hantera krediter i ArcGIS Online.
Innan jag går in mer på hur du kan hantera krediter i din ArcGIS Online-organisation vill jag tipsa om ett tidigare inlägg som tar upp ett antal vanliga frågor och svar. Läs gärna det också.
Men nu till våra tips för att hantera krediter i organisationen, utifrån din roll.
Tips för administratörer
1. Budgetera krediter
Som administratör kan du fördela krediter till användare genom att slå på alternativet för kreditbudgetering. Med kreditbudgetering aktiverad kan du som administratör:
- Tilldela en viss mängd krediter till varje användare. En kreditbudget kan göras på individnivå, till en grupp, en viss roll eller när en ny användare läggs till.
- Skapa en kolumn under medlemsfliken som visar hur många krediter varje medlem har kvar.
- Förhindra att medlemmar använder en allt för stor mängd krediter av misstag.
Dessutom:
- Ser varje användare hur många krediter hen har under sin profil i ArcGIS Online.
- Kan varje användare fritt använda sina krediter som det passar hen bäst.
Aktivera kreditbudgetering genom att klicka dig fram enligt följande: Organisation: Inställningar > Krediter > Aktivera kreditbudgeteringsverktygen.
Exempel på hur vyn för kredithantering kan se ut för dig som GIS-administratör.
2. Skapa specifika roller för en viss mängd krediter
Om du som administratör vet vilka verktyg en användare behöver kan du skapa specifika roller och tilldela en viss mängd krediter till den rollen, för att begränsa och ha koll på hur många krediter som förbrukas.
Avsnittet för premiuminnehåll under inställningar definierar vilka kreditkrävande verktyg en viss roll har tillgång till, inklusive:
- Geokodning
- Nätverksanalys (network analysis)
- Geografisk analys (spatial analysis)
- Berikningar (geoenrichment)
- Demografi
Under avsnittet för Content kan du som administratör kontrollera tillgång till geoobjektlagring genom att förhindra eller begränsa användare att:
- Skapa, uppdatera och ta bort.
- Publicera driftade geoobjektlager, tile-lager och 3D-scener.
- Skapa skräddarsydda roller genom att följa: Organisation – Inställningar – Medlemsroller
Som administratör kan du styra kreditanvändningen i organisationen på flera olika sätt.
3. Övervaka användningen i hela organisationen
Som administratör kan du övervaka hur mycket krediter som går åt via ett verktyg under organisationens översikt och status som tillåter dig att:
- Se en detaljerad summering över organisationens kreditanvändning (Översikt).
- Fördjupa dig i tabeller som visar kreditanvändningen över tid och utifrån typ (Status).
- Få tillgång till lagringsrapport för geoobjekt, samt en detaljerad lista för varje geoobjektlager, dess storlek, vem som äger det, när det skapades och när det senast modifierades (Status).
- Ladda ner en csv-fil över kreditanvändningen (Status).
I de fall det finns en budget för kreditanvändningen får du en mejlavisering när:
- En medlem har använt upp sin del.
- Organisationen som helhet använt 75 procent eller mer av sin totala kreditbudget.
- Organisationen har slut på krediter.
Ytterligare krediter säljs i paket om 1000-tal och kan köpas in när som helst via vår webbshop.
Se hur kreditanvändningen är fördelad.
Tips för användare
1. Övervaka din användning
Besök din profilsida för att se hur många krediter du har tillgång till. Om du inte kan se information om detta kan du be din administratör att aktivera det åt dig.
2. Få koll på hur många krediter din analys eller körning behöver
Innan du kör ditt analysverktyg i ArcGIS Online kan du se hur många krediter som beräknas gå åt genom att klicka på “visa krediter” ovanpå knappen för att köra analysen.
Klicka på knappen Estimate credits (Map Viewer) eller Show credits (Map Viewer Classic) för att se hur många krediter som beräknas gå åt, innan du kör din analys.
Lagring av geoobjekt är den enda tjänsten inom kredithantering som inte kan beräknas i förväg. Lagring beräknas istället utifrån din organisation som helhet och per timme, inte per individuell medlem. Om du är fundersam över att lagra ett större eller mer komplext objekt kan du testa att ladda upp det och med hjälp av Feature Storage Report återkomma efter en timme för att se hur mycket lagringen kostat, förutsatt att du har administratörsrättigheter. Om objektet drar för många krediter kan du justera objektet eller ta bort det helt.
3. Förstå vad som konsumerar krediter, och vad som inte gör det
Lär dig vilka förmågor som konsumerar krediter och till vilken kostnad. Den här tabellen inkluderar en lista på vilka dessa förmågor är, hur många krediter som går åt och exempel på användning.