Vinnarna i dagens näringsliv finns bland de organisationer som tar hävstång på de mängder data som finns tillgängliga för att fatta bättre beslut. Idag är förmågan att agera snabbt och rätt – i förhållande till kunder, leverantörer och nya omständigheter i allmänhet – helt enkelt skillnaden mellan en medelmåttig och framgångsrik affär.

Genom att använda geografisk analys för att digitalt sammanlänka data från olika källor får din organisation fördelen av nya, värdefulla insikter. Det spelar ingen roll om källan är ett enkelt kalkylark i Excel, CRM, BI-systemet eller något annat. Den geografiska dimensionen är därför en komponent som bäddar för egenskaper som är eftersträvansvärda för varje organisation i den digitala transformationens tidevarv, där man behöver vara:

Smart: Genom att kombinera data, som genereras av händelser, människor och sensorer på nya sätt blir din organisation en smart organisation. Geografisk analys gör mönster i stora, komplexa datamängder tydliga och det blir möjligt att fatta riktigt vassa beslut, göra initierade prognoser och väl valda optimeringar.

Sammanlänkad: Data och information har ett mycket begränsat värde om det inte är aktuellt och tillgängligt när och där det behövs. En plattform som bygger på modern IT-infrastruktur gör det möjligt att dela data och värdefulla geografiska informationsprodukter av hög kvalitet, både internt i hela organisationen och med externa partners.

Transparent: En gemensam lägesbild är en avgörande framgångsfaktor i all verksamhet. Att varje individ har tillgång till den information och de användarvänliga gränssnitt den behöver i sin roll, skapar den transparens som behövs för att vara proaktiv, fatta välgrundade beslut och agera så snabbt som krävs i dagens konkurrens.

Agil: Ett agilt förhållningssätt handlar i grunden om förmågan att hantera snabbrörlighet och förändring, och är därför en tillgång för varje organisation i en alltmer digitaliserad värld. Geografisk analys gör det möjligt att i realtid fatta välgrundade beslut om och agera på nya krav och förutsättningar.

Holistisk: Ett holistiskt synsätt innebär ju att helheten är större än summan av delarna och att ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext. Och just det är faktiskt GIS och geografisk analys i ett nötskal. Genom att sätta relevanta data i en geografisk kontext träder oväntade samband fram och värdet av informationen blir så mycket större.

Det har hänt mycket på senare år. Kartor finns i allas ficka i och med smartphonens genomslag och det bidrar till att intresset för insikt visualiserad på kartan bara växer. Nyckeln till att snabbt dra nytta av data med stöd av den geografiska dimensionen är att fokusera på lösningar för hanteringen av datainsamling, beslutsstöd och samverkan kring enskilda, för verksamheten kritiska processer. Vilken av din organisations processer är värd att titta närmare på?