Genom att kombinera olika typer av data och berika dem med en geografisk dimension kan du skapa en helt ny typ av intelligens som i sin tur ger värdefulla insikter som utvecklar din affär. Den geografiska kontexten gör helt enkelt samband i de mest komplexa datamängder tydliga och tillgängliga i beslutsunderlag att använda operativt, taktiskt och strategiskt.

Användningsområdena för geografisk information och analys är många: Trendanalys, både framåt och över tid, är ett av dem. Det blir till exempel möjligt att följa trender i vilket sortiment som säljer i fysiska butiker respektive online. Du kan också göra prognoser baserat på historiska data. Exempelvis om var och när det är lämpligt att etablera nästa anläggning. Konkurrentanalys är ett annat användningsområde. Med stöd av geografin får du verklig koll på var konkurrensen är störst, vilka upptagningsområden som är de optimala och mycket mer.

Det finns med andra ord all anledning att bekanta sig med geografisk analys och de möjligheter den ger. Du gör det i tre steg:

1. Ställ fokuserade frågor
Bottna i verksamhetsnytta och identifiera tydliga frågeställningar där nya insikter snabbt kan generera ett verkligt värde. Det kan till exempel vara klokt att börja med utmaningar som många i organisationen ställs inför ofta. Var så konkret som möjligt och glöm inte att den bästa kunskapen om era utmaningar finns ute i verksamheten.

2. Identifiera rätt data
Det är lätt att gå vilse i stora datamängder. Så tänk till lite extra innan du sätter igång. För en sak är säker: All tillgänglig rådata är inte intressant för att besvara din fråga. Återbesök den frågeställning du jobbar med och välj sedan relevanta data utifrån det värde du vill uppnå. Sannolikt behöver du använda dig av flera olika datakällor, kanske både interna och externa.

3. Börja laborera med valda data
Nu har du en mindre mängd data att jobba med. Använd nu ett användarvänligt verktyg för geografisk analys (till exempel Insights for ArcGIS) och börja laborera med den data du valt ut. Vrid och vänd på dem genom att testa olika hypoteser och scenarion. Visualiseringar i en geografisk kontext hjälper dig att urskilja de mest komplexa samband och mönster.

Istället för att drunkna i svårtydda data kommer du nu att märka hur nya insikter får både nyfikenheten på och kunskapen om den egna verksamheten, dess möjligheter och utmaningar, att växa. Den geografiska dimensionen av data är verkligen väl värd att utforska!

Länktips: