En organisation som har tillgång till en gemensam lägesbild, baserad på kvalitativa och relevanta data, har de bästa förutsättningar att vara effektiv och lönsam. Rätt information när och där den behövs gör det helt enkelt möjligt att fatta välgrundade beslut och agera rätt – både operativt och strategiskt. Vad är då nyckeln till att uppnå det här?

Ett geografiskt informationssystem (GIS) är ett ramverk för att samla, hantera och analysera data. Genom att utnyttja den geografiska dimensionen blir det möjligt att sammanlänka data från olika källor och visualisera den i ett geografiskt sammanhang, i kartor och 3D-scener. Resultatet blir beslutsunderlag som bringar klarhet i de mest komplexa datamängder och gör det möjligt till exempel att:

  • Identifiera affärsmöjligheter
  • Hantera risk och förändring
  • Göra prognoser och prediktiv analys
  • Prioritera åtgärder och beslut
  • Förstå trender
  • Agera optimalt i realtid

Ta de första stegen för att möjliggöra det här i din organisation genom att:

1. Erkänna data som en strategisk resurs

Data är bränslet som driver utvecklingen av en verksamhet. Bottna i verksamhetsmålen och titta sedan på vilka data som behövs för att få de verkligt värdefulla beslutsunderlag som krävs.

2. Nagla fast en vision

Rätt teknik stöttar människor och processer i en datadriven organisation. Nu är tiden mer än mogen att riva de silos där data lagras. En tydlig vision om en portal för datahantering, analys och samverkan vägleder på den fortsatta resan. GIS gör visionen extra kraftfull!

3. Börja bygga för en fokuserad process

När visionen är på plats är det faktiskt fullt möjligt att ”äta elefanten i små bitar”. Identifiera en enskild process där digitalisering och data gör stor nytta för många. Utveckla sedan processen, och ett modernt IT-stöd för denna, i linje med portal-tänket. Det kan exempelvis handla om processen för hantering av pågående ärenden, det mobila arbetet i fält, konkurrentanalys eller kanske en mer exakt utvärdering av KPI:er. Behoven och verksamhetsmålen i just din organisation avgör.

4. Leverera snabba, tydliga resultat

Genom att prioritera åtgärder som går relativt snabbt att realisera blir organisationen motiverad att hänga med på förändringsresan. Drivkraften i den typen av en intern mobilisering är stor, och nyckeln till en långsiktig utveckling på mer bred front.

Genom att ta de här avgörande stegen in i framtiden blir din organisation rustad att fatta faktabaserade strategiskt riktiga beslut och slipper dessutom en reaktiv vardag där man kan ständigt släcker bränder.

White paper om framgångsfaktorer med en datadriven lägesbild