Massor av värdefull information om din supply chain begränsas av att den finns i stuprör utan koppling till annan information. För det verkliga värdet av data blir tydligt först när data kombineras med andra data i analyser och informationsprodukter som skapar underlag för vassa beslut, operativt och strategiskt. Effekten är tydlig när en organisation dessutom använder den geografiska dimensionen för att skapa en smart plattform för datadriven insikt och samverkan.

Ta det första steget genom att visualisera element och resurser som är viktiga i din supply chain på kartan. Det kan till exempel handla om fabriker, leverantörer, lager, försäljnings- och serviceställen. Genom att sedan berika den informationen med data om omvärldsfaktorer som exempelvis väder, råvarutillgång, vägar, trafik och kundbeställningar skapar du ny information som gör att organisationen kommer att se på sin supply chain med andra ögon. Lägesbilden blir gemensam via målgruppsanpassade appar och visualiseringar – på planeringskontoret, i förarhytten eller vid ledningsgruppsmötet.

Inspireras av exemplen på tillämpningar i det här webbinaret.

Dashboard med kartvisualisering

Värdet av en gemensam lägesbild

En gemensam faktabaserad bild av läget är grunden för en lönsam och effektiv affär. I försörjningskedjan bidrar den genom att skapa bättre förutsättningar för:

  • Optimering; till exempel av varutillgång och servicenivåer
  • Spårbarhet; för säkring av exempelvis kvalitet och leveranser
  • Proaktivitet; effektiviserar planering och riskhantering med mera

Vilken organisation har råd att missa den möjligheten?

Hämta eBok: Datadrivna beslutsunderlag med stöd av geografin