Komplexa försörjningskedjor ställer höga krav på tillförlitlig information om allt från råvarutillgång, lagerhållning och transporter till leverantörers och andra partners prestation. Att ha koll på sin supply chain – gärna i realtid – är kort och gott en konkurrensfördel, där transparens och gemensam information är en nyckelfaktor och förmågan att utnyttja data en grundförutsättning.

Vi har idag samarbeten med kunder där global spårbarhet i försörjningskedjan är extremt viktigt – som för så många andra.

I ett kundexempel är det helt avgörande att ha koll på exakt vilken typ av råvara som har använts och varifrån den kommer. Att klara den utmaningen är kritiskt för att kunna säkerställa att kunden själv lever upp till myndighets- och hållbarhetskrav, men också för att minimera den risk för dålig good-will det innebär om leverantörer inte följer avtal om socialt och miljömässigt ansvarstagande.

Behovet av spårbarhet i supply chain kan innebära olika saker för olika organisationer. I vissa fall är det allra viktigast att, som i scenariot med min kund, ha koll på den del av kedjan som rör råvaran och råvaruproducenterna, medan fokus i andra fall ligger på leveranser till och från produktionsenheter och slutligen från lager till försäljningsställen och slutkund.

Mycket att vinna på en digital kopia

Oavsett vad som är fallet i just din organisation så har ni mycket att vinna på en gemensam, aktuell, datadriven och digital kopia av supply chain. Genom att dra nytta av den geografiska dimensionen av data i ett GIS (geografiskt informationssystem) blir det möjligt att samla och hantera data som sedan förädlas i form av geografiska analyser och kartvisualiseringar. Systemet sammanlänkar data från andra verksamhets- och affärssystem, data som samlas in mobilt med användarvänliga appar i den vanliga surfplattan eller kanske sensordata (IoT), och omvandlar datamängder till lättillgängliga visualiseringar och dashboards som görs tillgängliga när och där de behövs.

Med den här typen av transparens blir förutsättningarna för en försörjningskedja där verksamheten har koll på både risker, möjligheter och effektivitet så mycket bättre.

Länktips:

Ladda ner white paper: Långsiktig lönsamhet och effektivitet med IT och geografisk information

Dela inlägget på:

Om skribenten: Andreas Hane - Key Account Manager

I sin roll som Key Account Manager på Esri Sverige hjälper Andreas Hane företag att utveckla sitt verksamhets- och beslutsstöd med GIS. Bland de kunder som han har ansvar för finns bland annat företag inom tillverkande industri. Andreas har sedan tidigare en lång erfarenhet av IT-branschen, både som affärsutvecklare och produktägare.

Relaterade inlägg