5 sätt att öka produktiviteten i tillverkningsindustrin med stöd av smarta kartor

Beslutsstöd

5 sätt att öka produktiviteten i tillverkningsindustrin med stöd av smarta kartor

Produktiviteten är av naturliga skäl ständigt i fokus i tillverkande industri. Förmågan att antingen tillverka samma antal produkter till en lägre kostnad eller fler produkter till samma kostnad är en kritisk framgångsfaktor – i ordets rätta bemärkelse. Att dra nytta av data för att skapa en gemensam lägesbild ökar förutsättningarna både för den operativa medvetenhet och strategiska utveckling som krävs av ett framgångsrikt företag i tillverkningsindustrin.

I vår digitaliserade värld har vi tillgång till enorma datamängder. Ja, man får faktiskt lätt känsla av att drunkna i all data. Men rätt använd är den en värdefull resurs och faktor att räkna med. Genom att omvandla dessa stora dataset från olika källor – interna och externa – till vassa informationsprodukter och beslutsunderlag finns alla förutsättningar att fatta snabba beslut och agera rätt.

Tillämpningar som optimerar produktionen

Exempel på tillämpningar som bygger på ett ständigt flöde av data och information, och som optimerar produktionen är:

  1. Koll i försörjningskedjan ger matchning av utbud och efterfrågan, vilket förhindrar både under- och överproduktion
  2. Faktabaserad asset management optimerar underhåll och resursutnyttjande – det påverkar produktiviteten positivt
  3. Analyser som omvandlar data till tydliga informationsprodukter och värdefulla beslutsunderlag för åtgärder som minskar antalet driftstopp
  4. Prediktiv analys kan förutse risker och hot, vilket gör att verksamheten kan agera proaktivt för att undvika dessa
  5. Väl underbyggda säljprognoser gör att tillverkningsnivåerna kan optimeras

Den geografiska dimensionen av data och geografisk analys bidrar starkt genom att sammanlänka dessa stora mängder data, visualiseringar på smarta kartor avslöjar sedan mycket komplexa samband, mönster och tendenser. Genom att göra de informationsprodukter som skapas tillgängliga i verksamheten får organisationen ett kunskapsövertag som gör skillnad.

Länktips:

Hämta interaktiv guide: Skapa beslutsunderlag med geografisk analys

Om skribenten: Andreas Hane - Key Account Manager

I sin roll som Key Account Manager på Esri Sverige hjälper Andreas Hane företag att utveckla sitt verksamhets- och beslutsstöd med GIS. Bland de kunder som han har ansvar för finns bland annat företag inom tillverkande industri. Andreas har sedan tidigare en lång erfarenhet av IT-branschen, både som affärsutvecklare och produktägare.

Relaterade inlägg

Datadrivna insikter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev