För verksamheter med en stor andel mobil personal ”ute på fältet” har det här med digitalisering en extra tydlig dimension. Genom att ersätta manuell hantering av data och information med ett sömlöst digitalt flöde blir processer i den här typen av verksamheter, till exempel i logistiksektorn, så mycket mer effektiva. Dessutom ökar produktiviteten och kvaliteten i försörjningskedjan förbättras.

Idag finns de tekniska förutsättningarna att genomföra en sådan här utveckling av verksamheten. En portallösning för hantering av data och information blir navet och med rollanpassade appar gör att alla berörda jobbar med samma data och gemensamma lägesbild – oavsett om man är stationär på kontoret eller mobil till exempel i förarhytten. Verksamhetskritiska data är därmed alltid aktuella och vid behov tillgängliga i realtid.  Och personalen i fält kan naturligtvis tillfälligt jobba med data offline om de inte har någon uppkoppling.

Dra nytta av geografisk information

Ett GIS (geografiskt informationssystem) är ett nav som erbjuder allt det här och som dessutom drar nytta av den geografiska dimensionen av data. I och med det bidrar en digitaliserad fältprocess i ett transportföretag till:

  • Optimering av allt från utnyttjande av fordonsflottan till körtidsområden och servicenivåer
  • Bättre leveranssäkerhet – du behöver aldrig missa ett leveransfönster igen
  • Spårbarhet för varor, fordon och personal
  • Minimering av risk, relaterat till allt ifrån trafik och väder till brott och säkerhet

Det lönar sig helt enkelt att ha tillgång till aktuell och relevant information i behovsanpassade gränssnitt och appar när, var och i vilken enhet som helst.

Länktips: