Försäljningsdata är en guldgruva för ökad kunskap om marknaden och dina kunder. Med rätt analysmuskler har du och din organisation alla möjligheter att omvandla dessa data till värdefulla beslutsunderlag som tydliggör vem som köper vad, var eller varifrån det sker och när kunden gör sina inköp.

Geografisk analys och visualiseringar av data och analysresultat på digitala kartor gör det sedan möjligt att fatta riktigt vassa beslut, som bäddar för långsiktig framgång och lönsamhet.

Säkerställ rätt analysmuskler

Det här filmklippet guidar oss genom en demo där försäljningsdata från ett fiktivt företag inom e-handel omvandlas till smarta beslutsunderlag. Datasetet innehåller rådata om segmentering, kampanjer, produktgrupper, priser och var kunderna bor. Genom att ställa frågor i vårt analysverktyg får företaget möjlighet att fatta välgrundade beslut om rätt produktmix och effektiva kampanjer:

  • till rätt målgrupp,
  • vid rätt tillfälle
  • och på rätt plats
Insights for ArcGIS

Upptäck styrkan i kartan som beslutsstöd

När du tittar på demon, lägg då särskilt märke till:

  1. Att en kartvisualisering av data och analysresultat är så mycket mer än prickar-på-en-karta, en så kallad heatmap gör till exempel samband i de mest komplexa datamängder tydliga
  2. Hur gränssnittet hjälper dig att kombinera data för att få svar på olika frågor, exempelvis: hur ser försäljningen ut av en viss produktgrupp till ett utvalt segment i ett geografiskt område?
  3. Hur enkelt det är att navigera mellan olika frågeställningar och visualiseringar av samband mellan exempelvis segmentering, produktgrupp och läge/geografi

Självklart är det i nästa steg enkelt att dela dessa insikter och beslutsunderlag med alla i din organisation som behöver ha tillgång till dem!

Länktips: