Retail Guiden är en publikation som har funnits i tryckt form i ett decennium. Med upplagan för 2020/2021 tar Business Sweden och HUI nu steget och gör guiden helt digital och därmed interaktiv.

Guidens uppgift är att stötta etablering inom detaljhandeln i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. I det interaktiva verktyget får läsaren – målgruppen är primärt utländska investerare och intressenter – möjlighet att utforska och interagera med data, fakta, kartor och diagram om marknaden, konsumenter, befintliga retailområden och planerade utvecklingsprojekt.

Interaktiva kartor i Retail Guiden

I publikationen finns tre typer av kartor som i praktiken gör det möjligt att interagera med data, nämligen:

  • Körtidskartor som visualiserar hur många potentiella kunder som finns inom ramen för en viss körtid från stadskärnan
  • Kartor som ger en samlad bild av utbudet i handelsstråk i centrum
  • Kartor som ger en överblick över och information om externa handelsområden och köpcentrum

Kostnadseffektivt, hållbart och förtroendeingivande

Organisationerna bakom Retail Guiden drar med den här typen av publikation nytta av flera fördelar:

  • Den är kostnadseffektiv och dessutom ett miljömässigt fördelaktigt alternativ
  • Innehållet är dynamiskt och kan uppdateras löpande och vid behov när data och fakta ändras
  • Pdf i all ära men att skicka den här sortens interaktivt verktyg till prospects och leads ger ett helt annat intryck – förtroendeingivande och innovativt

Nyfiken på Retail Guiden 2020/2021 som förresten är skapad i ArcGIS StoryMaps? Klicka här så öppnas guiden.

Länktips: