BI (business intelligence) och GIS (geografiska informationssystem) är två förkortningar som båda kom till redan på 1960-talet och fortfarande utvecklas och förfinas. I båda fallen handlar det om datadrivna teknologier och verktyg som hjälper organisationer att förstå sin verksamhet bättre.  Det bäddar i sin tur för väl underbyggda beslut som optimerar produktiviteten och ökar lönsamheten. BI klarar frågor om vem, vad och när alldeles utmärkt. Men för att få insikt om verkligt komplexa mönster och samband där frågan ”var?” är avgörande krävs något mer.

Majoriteten av en organisations alla data kan faktiskt knytas till en plats eller position. Därför finns det all anledning att titta närmare på hur din organisation kan dra nytta av geografiska intelligens och GIS, och på sätt tillföra en dimension som verkligen lyfter beslutsunderlagen.

Kompetenta GIS-kartor vässar business intelligence

I praktiken innebär det att ett komplett GIS har de förmågor och den funktionalitet dom krävs för att med stöd av geografin koppla ihop, kombinera och förädla data från i stort sett vilken datakälla som helst.  GIS tar med andra ord tar frågan om ”var?” på största allvar. Kompetenta GIS-kartor gör att visualiseringen av datamängderna når nya nivåer. Interaktiva kartor ger organisationen nya möjligheter att utforska stora dataset i ett gränssnitt, som är både pedagogiskt och tydliggörande. Geografisk analys vässar dessutom verktygslådan för analys avsevärt.

Dashboard uppföljning sälj

Intelligenta kartor som beslutsstöd

GIS har alltså mycket goda förutsättningar att stärka din organisations business intelligence. Datadrivna kartgränssnitt gör att organisationen får tillgång till en ny typ av visuellt underlag för planering, uppföljning och rapportering, vilket gör det möjligt att:

  • Fatta bättre beslut, operativt och strategiskt
  • Följa upp och utvärdera KPI:er
  • Öka verksamhetens operativa effektivitet
  • Optimera processer för exempelvis facility och asset management
  • Och mycket mer

Länktips: