Du verkar i en komplex och föränderlig tid där en rad omvärldsfaktorer ständigt påverkar din verksamhet och affär. Därför är organisationens förmåga att fatta beslut snabbt och rätt mer än någonsin en framgångsfaktor. Stress och press bidrar dessutom till att reptilhjärnan kanske slås på lite för ofta, vilket i sin tur leder till att viktiga beslut fattas baserat på magkänsla snarare än fakta. Det finns med andra ord all anledning att säkerställa ett beslutsstöd som gör att organisationen väljer att istället fatta faktabaserade datadrivna beslut.

För faktum är att beslut som driver mot affärsmålen är beslut som tar hävstång på alla de data en verksamhet har tillgång till idag. Datavolymer som dessutom ökar i takt med digitaliseringen av processer och arbetssätt. Alla delar av en organisation kan ha tillgång till de data de behöver för att planera, optimera och fatta väl underbyggda beslut. Åtminstone i teorin. Problemet är att det ofta är både tidskrävande och krångligt att ta fram de beslutsunderlag man behöver. Inte sällan innebär det en hel del manuellt arbete.

Det finns därför mycket att vinna på att underlätta arbetet med att hitta, sammanställa och dela relevanta data och information från olika källor.

Trendrapport om data och beslutsstöd

BARC (Business Application Reserach Center) publicerar en årlig rapport om data, BI och analys. Jag noterar att sedan ett antal år tillbaka återkommer där topptrender som också pekar i den här riktningen, nämligen dessa:

  • Datahantering och -kvalitet
  • Datadriven insikt och visualisering
  • Etablering av en datadriven företagskultur

Det finns därför en hel del som talar för att du och din organisation behöver ett beslutsstöd som:

1. Baseras på aktuella, relevanta och kvalitativa data

Att ha stenkoll på sina data är första steget mot ett slagkraftigt beslutsstöd. Ett centralt nav som tillgängliggör dessa data är en framgångsfaktor. Nyckeln till ett sådant fönster in i relevanta datakällor är att dra nytta av den geografiska dimension som majoriteten av en organisations data faktiskt har. I praktiken innebär det att en komplett GIS-plattform (geografiska informationssystem) har kapaciteten att vara en knutpunkt för data från spridda system och datasilos.

2. Snabbt ger fler insikter och tydligare svar

Förutsättningarna att sammanlänka data från olika datakällor och förädla dem till tydliga beslutsunderlag avgör hur snabbt och rätt du kan fatta beslut. Dra därför nytta av den mänskliga hjärnans förmåga att effektivt urskilja visuella mönster. Datadrivna kartor och levererar just den typen av visuellt beslutsstöd. På så sätt blir det möjligt att, baserat även på stora komplexa mängder data, urskilja viktiga och nya samband, mönster och trender som annars kulle gå dig förbi.

3. Gör rätt information tillgänglig och användbar när och var som helst

Det är viktigt att presentera och tillgängliggöra data och beslutsunderlag när och där de behövs. Dessutom ska innehåll och form gynna mottagaren, och därmed verksamheten, på bästa sätt. Möjligheten att skräddarsy kartor, gränssnitt och appar utifrån behov, situation och roll är därför en både naturlig och central funktion i ett GIS av idag.

4. Bidrar till en datadriven företagskultur

En datadriven organisation är en organisation som alltid strävar efter att fatta faktabaserade beslut. Magkänsla, intuition och gammal hävd får stå tillbaka till förmån för data och ett riktigt vasst beslutsstöd. Den här typen av organisation är i ständig utveckling och det ligger i sakens natur att söka nya och bättre tekniska lösningar, men också att förbättra processer och utveckla kompetens kopplat till data, analys och BI.

Länktips: