I dagens föränderliga affärsklimat krävs kunskap, insikt och rätt beslutsfattande för att bättre förstå och optimera affären. Genom en bättre nulägesbild kan man enklare bibehålla eller förbättra både marknadsposition och konkurrenskraft. Med rätt information och underlag kan du få svar på varför man skall agera, vad man skall agera på och vad som är nästa steg, gärna i realtid. Genom att även addera var, eller platsen, i analysen kan du uppnå mer vilket inte traditionella business intelligence-verktyg kan stödja dig med.

Business intelligence (BI) hjälper verksamheter med att förstå sin verklighet. Geografiskt informationssystem (GIS) kan utöver det skapa möjligheten att presentera och analysera verkligheten med stöd av datadrivna och interaktiva dashboards och kartor för att hitta relevanta mönster utifrån platsen. Förutom att förstå varför du skall agera på något får du även svar på var du skall agera. Genom att kombinera GIS-analyser tillsammans med BI-analyser får du med andra ord ytterligare värdefulla insikter om lägesbilden.

Värdet av affärsdriven geografisk BI analys

Genom att kombinera GIS och BI kan du ta ett steg längre i att presentera verkligheten via geografiska analyser, location intelligence, och få operativ effektivitet. Det kan handla om allt från logistik till marknadsföring där geografisk BI adderar affärsvärde kring ”var” saker händer och inte bara att det händer. Genom affärsdriven geografisk BI analys får du snabbare tillgång till insikter såsom:

  • Fastighetsanalys: förstå fastighetsvärde, demografi i området samt geografiska risker. Du kan bland annat få förstå hur ett område utvecklas exempelvis demografiskt för att förstå hur det kan påverka fastighetsvärdet.
  • Försäljningsanalys: GIS tillsammans med BI/CRM kan optimera lokalisering av säljstyrkan till geografiska områden där det finns stor marknadspotential.
  • Transport & leverans: Affärsinformation ger bland annat åtkomst till lagerdata som tillsammans med GIS kan effektivisera transporter från olika lager.

Många traditionella system fungerar i rader och kolumner där siffror är grunden för analysen. Detta är värdefull data men genom att kombinera data med platsen blir det enklare att även hitta samband via geografin. Servicetekniker, säljpersonal, tillgångar, resurser, fordon, filialer etc. har alla en geografisk plats. Det innebär att du kan skapa säljstrategier där du kan se var efterfrågan är störst, smartaste vägen för att transportera dina produkter eller hur du snabbast åtgärdar ärenden då du vet var teknikern är och hitta synergier. Genom att förbättra din befintliga BI -plattform med intelligenta kartor kan du med andra ord effektivisera din verksamhet.

Länktips:

När business intelligence möter geografi GIS & BI integrationen

Hur kan jag öka min försäljning?