Organisationer som arbetar aktivt med tillgångshantering har inte råd att utelämna någon information som är väsentlig för att ta full kontroll över sin anläggning. Det betyder att även det geografiska läget ska hanteras som central information. När WSPs kunder efterfrågar en flexibel kartapplikation för integration med asset managementsystemet Maximo från IBM, väljer WSP därför att integrera med ArcGIS-plattformen.

Integrationslösningen går under namnet  MaxMap. En applikation som används av infrastrukturägare och kunder i den industriella sektorn för att få en visuell överblick över de anläggningar som förvaltas. Vi träffar WSPs Andres Dingvall Rauchwerger, avdelningschef geoinformatik och asset management, och Petter Tyrenius, affärs- och teknikutveckling asset management, som delar med sig av sina erfarenheter.

MaxMap tillgängliggör massor av anläggningsdata

I MaxMap kombineras tabulära anläggningsdata från Maximo med bland annat laserdata, 3D-data och data från 360-kameror. ArcGIS gör det möjligt att knyta samman och visualisera dessa data i ett gemensamt interaktivt kartgränssnitt. Ett verktyg som ger användaren en värdefull översikt, men där han eller hon även kan navigera runt bland sina assets och utforska detaljinformation om dem.

Det handlar ofta om väldigt stora mängder data som blir betydligt mer greppbara på kartan än i en tabell, säger Petter.

MaxMap gränssnitt

Data på interaktiv karta skapar kontroll

Tillgänglighet är en självklarhet idag. Andres konstaterar att det numer är standard att ständigt ha en digital karta så att säga ”i fickan”. Man förväntar sig den upplevelsen även på jobbet, såväl mobilt som vid skrivbordet på kontoret.

–  Att kunna se kritiska objekt i sin geografiska kontext förstärker känslan av kontroll. Och det är en stor fördel att kunna samlas kring den här informationen, oavsett roll och var man befinner sig, fortsätter han.

MaxMap tillgängliggör därför relevanta data, information och funktionalitet i spatiala vyer i både 2D, 3D och 360. Till nytta i hela arbetsflödet; från planering, till åtgärd i fält och uppföljning.

– I praktiken blir det ju möjligt att göra ett virtuellt besök på anläggningen redan i planeringsstadiet och rent konkret se hur det ser ut på platsen. Det underlättar rondering och gör det möjligt att i ett tidigt stadium avgöra till exempel vilken utrustning och vilka eventuella säkerhetsåtgärder som behövs, berättar Petter.

Vi brukar prata om MaxMap som en informationsplattform. Vissa av våra kunder ser det som sin digitala tvilling, fyller Andres i.

MaxMap gränssnitt

Datadrivna kartor som verksamhets- och beslutsstöd

Drivkraften är alltså behovet av att ha koll på sin anläggning. Ett tydligt och lättillgängligt gränssnitt som gör det möjligt att få grepp om var saker, ting och resurser finns är värdefullt för att med precision optimera underhållsåtgärder. Kartgränssnittet möjliggör det genom att bidra med ett datadrivet underlag för både planering och förberedelse för personal som ska ut på uppdrag.

Dessutom vässas analysförmågan i och med kapaciteten att få svar på frågor där den geografiska platsen är central. Genom verktyg som drar nytta av den geografiska aspekten av data blir det möjligt att göra den typ av visuella analyser, som till exempel ger svar på varför en viss typ av problem återkommer på en specifik plats. Något som tillför ett kraftfullt stöd även för strategiska beslut.

Tidsbesparingar med digitalt arbetsflöde

Det gängse arbetssättet att vid underhållsuppdrag – helt eller delvis analogt – planera och tilldela uppdrag, åka ut och utföra uppdraget, återvända med nya data som registreras och följs upp är både ineffektivt och osäkert. Det datadrivna kartgränssnittet ger tillgång till anläggningsdata och relevant information,  vilket vässar arbetsflödet avsevärt. Resurser kan fördelas med precision. Underhåll utförs på rätt plats i rätt tid. Tillgången till aktuell information ökar säkerheten ute på fältet. Och beställare kan följa upp att uppdrag utförs som avtalat.

Det möjliggör besparingar och effektiviseringar på ett sätt som inte riktigt går att kvantifiera, konstaterar Petter.

Nytta och värde med kartor via MaxMap

Nyttan för MaxMap-organisationer kan alltså sammanfattas i värden som operativ effektivitet och tidsbesparing, ökad säkerhet och kvalitetssäkring. I praktiken ger applikationen fördelar på så många plan.

Infrastrukturägare har ofta en utmaning i att ajourhålla data och information i en verksamhet spridd på stora geografiska ytor. MaxMap inkluderar därför funktionalitet som stödjer inventering och inspektion. Kartorna är dessutom ett effektivt verktyg för att avslöja kvalitetsbrister i datamängderna, som därmed kan åtgärdas.

Inom tillverkande industri är det i sin tur helt centralt att optimera nertider. Den gemensamma lägesbild som kartvyerna tillhandahåller är ett kraftfullt beslutsunderlag som gör det möjligt att åstadkomma just det.

Integrationen med ArcGIS bäddar för stabilitet

Valet att skapa MaxMap med ArcGIS-plattformen som nav är i linje med WSPs strategi att bygga lösningar på systemintegration, snarare än open source och omfattande systemutveckling. Rent konkret används ArcGIS Enterprise för att åstadkomma integrationen och tillgängliggöra lösningen, medan gränssnitt och vyer byggs med ArcGIS Experience Builder.

– ArcGIS är ett stabilt fundament med konfigurerbara standardapplikationer som vi använder för att skapa snygga kundanpassade lösningar. Plattformen utvecklas hela tiden så vi behöver inte fokusera på grundfunktionalitet utan kan satsa tiden på att lösa explicita kundbehov, avslutar Petter.

Länktips: