Det ligger nära till hands att tänka på både implementationen och användningen av GIS (geografiska informationssystem) som en fråga om teknik. Men faktum är att för att lyckas omsätta teknikens möjligheter till verklig verksamhets- och affärsnytta är det minst lika viktigt att titta på hur processer, människor och kompetens används och vidareutvecklas. En frågeställning som är lika relevant oavsett om GIS är en ny komponent i din organisations IT-miljö eller om verksamheten använder GIS sedan länge.

För att förvalta och verkligen omvandla styrkan i en GIS-plattform till nytta och värde behöver med andra ord tid och resurser avsättas, samtidigt som kompetensen i organisationen breddas och utvecklas.

5 aspekter av kompetens

Det betyder att du behöver ta hänsyn till ett antal aspekter av resurs- och kompetensförsörjning, nämligen:

  1. Nytta och värde med en långsiktigt hållbar GIS-implementation – Att se på GIS som en strategiskt viktig komponent i en IT-miljö är en framgångsfaktor. Nyckeln till att lyckas är därför att tilldela resurser och ansvar för att jobba med strategier för hur GIS ska stötta organisationen i att nå sina mål. Även internkommunikation och att främja samverkan i hela organisationen är i sammanhanget viktiga arbetsuppgifter.
  2. Överblick och helhetssyn på teknisk plattform och data – En GIS-plattform som vårt ArcGIS är omfattande. Förändringstakten är hög och teknikutvecklingen snabb. Därför är det helt centralt att säkerställa kompentens som har ansvar för att teknik och geodata, och även andra relevanta datamängder, hanteras och används optimalt.
  3. Jobba aktivt med dataförsörjning, struktur och nya tillämpningar – En GIS-implementation som inte levererar nya eller uppdaterade tillämpningar i linje med verksamhetens behov stagnerar i värde. Dedikerad personal som jobbar med att i praktiken ta fram arbetsflöden, nya applikationer och lösningar är därför en grundförutsättning. Liksom bandbredden att löpande jobba operativt med dataförsörjning och struktur.
  4. Få ut mer av GIS med kompetens kring analys och datavisualisering – Geografisk analys och visualisering är kärnförmågor i ett komplett GIS. För att få ut så mycket som möjligt av en GIS-implementation bör därför rätt kompetens även inom dessa områden säkras.
  5. Ta hjälp när de interna resurserna och kompetensen inte räcker till – Ibland finns helt enkelt inte de interna resurser som krävs. Tveka inte att ta extern hjälp när det behövs. Under införandefasen, i samband med implementation av nya tillämpningar och arbetsflöden eller för kompetensutveckling. Stödet är naturligtvis ofta helt enkelt ”ett par extra händer”. Men underskatta inte heller värdet av någon som ser på din verksamhet så att säga genom externa GIS-glasögon.

Utväxling på investeringen i GIS

Att jobba strategiskt och långsiktigt med organisationens GIS är alltså vägen till framgång. I det sammanhanget är det mycket viktigt att ta resurs- och kompetensfrågor på största allvar. Uppdraget är att skapa GIS-tillämpningar och applikationer som hjälper organisationen att leverera i linje med satta affärs- och verksamhetsmål. Men finns de medarbetare och den kompetens som krävs för att lyckas? I slutänden handlar det ju faktiskt om att få utväxling på investeringen i GIS-plattformen.

Nyfiken på hur vägen framåt kan se ut? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig. Vi har erfarenhet av att i workshop-form titta på kunders kompetens- och resursbehov.

Länktips: