Tekniken finns och har funnits i flera år nu. Tekniken att dela data effektivt mellan varandra där vi slipper sitta med dubbla kopior, inaktuella dokument, gamla kartor, utdaterad statistik, förlegade presentationer och rapporter. Ändå är det svårt för många organisationer att växla om och ta sig hela vägen till ett digitalt samarbete.

Anledningen till att det är så svårt att växla om till ett digitalt samarbete är många gånger väldigt mänskliga. Vi vill ha det vi är vana vid. Det som är välbekant är tryggt och bekvämt. Upplevs säkert. Men det leder också många gånger till det min kollega Theres Dahl Eldin, Product Marketing Manager, kallar en ”rapporteringssoppa” där medarbetare och samarbetspartners saknar ett korrekt informationsutbyte och riskerar att behöva lägga onödigt mycket tid på att kvalitetssäkra data. Kanske till och med fattar beslut utifrån felaktiga underlag.

Digitalt samarbete hos Holmen breddar GIS-användningen i organisationen

Holmen är en av våra kunder som öppnat dörren och gjort resan från den där ”soppan” till ett automatiserat dataflöde och ett digitalt samarbete på riktigt.

När jag träffade Lisa Nilsson, vid tillfället chef över IT och beslutsstöd, berättade hon både om hur det underlättat långt ut i verksamheten att fler kan göra mer med data, inklusive enklare analyser utan att vara GIS-experter. Men också att efterfrågan på mer GIS bara ökat:

När man väl började få nys om den här plattformen har den största utmaningen varit att hinna med när behoven börjar dyka upp. Man vill få mer och bättre stöd för insamling av data, man vill få mer hjälp med uppföljning, man vill få fler analyser gjorda.

Ett breddat användande av ArcGIS-plattformen, i kombination med en strategi kopplad till geografin, har varit grundläggande för att lyckas.

Gemensamt nav bidrar till ökad digitalisering och transparens

”Med plattformen som nav kan våra kunder enklare samarbeta och få tillgång till relevant och tillförlitlig information mellan andra avdelningar och organisationer. Man kan nå sina mål bättre och följa upp och planera smartare. Samtidigt skapar man en mer modern kultur och miljö som främjar informationsdelning och digitalisering”, utvecklar Theres.

2021 års geodatarapport från Metria stöttar det här uttalandet om att ett digitaliserat gemensamt nav har positiva effekter medan det har motverkande effekt att hänga kvar i det gamla:

Med en obruten digital kedja blir processen snabbare, enklare, mer effektiv och transparent. Det främsta hindret är en splittrad och delvis analog informationsförsörjning.

Guide visar hur ArcGIS stöttar behov i hela organisationen

För egen del kan jag bara hålla med. Tekniken är idag otroligt enkel att använda, det är ofta bara insikten om det är precis så, och kanske ibland modet, som saknas.

Ladda gärna ner den här snabbguiden och få översikt över hur ArcGIS-plattformen kan stötta fler delar av din organisation och bidra till bättre informationsutbyte och digitalt samarbete:

Snabbguide beskriver hur ArcGIS stöttar olika delar av en organisationer