Data är på många sätt bränslet i en organisations digitaliseringsresa. Faktum är att det ofta är när man gör allvar av ambitionen att dra nytta av potentialen i sina data – för att fatta bättre beslut, optimera verksamheten och samarbeta mer effektivt – som transformationen tar fart. Att investera tid, resurser och pengar i att möjliggöra och sätt upp ett sömlöst flöde av data och information bäddar därför kort sagt för en framgångsrik och hållbar affär. Den här typen av verksamhetsutveckling skapar i praktiken förutsättningar att vara en datadriven organisation med koll på läget. Medan den som inte växlar upp riskerar att hamna hopplöst på efterkälken.
Men när det kommer till kritan har många organisationer en utmaning i att faktiskt få utväxling på sina data. Det är synd eftersom digital transformation i form av konsolidering av datamängder och sömlösa flöden av data och information är en i allra högsta grad reell möjlighet. Tekniken är mogen och redo att appliceras på just din organisations digitalisering av processer och arbetsflöden.
Kloka vägval banar väg för överblick och koll på läget, såväl som ökad effektivitet och säkerhet i verksamheten. Det här är tre viktiga faktorer som gör att du lyckas:
1. Skapa en one-stop-shop för data och information
Eftersom data ofta finns i olika lagringsutrymmen utan koppling till varandra är det svårt och tidskrävande att hitta den information man som medarbetare behöver. Effekten är därför stor när verksamheten får ett enhetligt och gemensamt gränssnitt för tillförlitliga data.
Majoriteten av alla företag och organisationer interagerar och relaterar ständigt till omvärldsfaktorer av olika slag. Samtidigt som dess egna resurser och tillgångar i allmänhet kan kopplas till en plats. I praktiken innebär det att en övervägande andel av relevanta data kan kopplas till en geografisk position.
Något som i sin tur är en förutsättning som GIS (geografiska informationssystem) använder för att länka samman och tillgängliggöra data från spridda system, databaser och filer. I realtid när det behövs. GIS blir på så sätt ett värdefullt komplement till befintliga system i din IT-miljö och det nav som möjliggör en one-stop-shop för data och information.
2. Visualisera data på sätt som gör den begriplig och överskådlig
Ju mer data du har desto svårare är det att få den överblick som krävs. Med datavisualiseringar drar du nytta av fördelarna människans förmåga att hantera visuell information. Datadrivna GIS-kartor är en underutnyttjad typ av visualisering med en unik förmåga att mejsla fram mönster och samband i de mest snåriga tabeller och komplexa datamängder. Något som i sin tur bidrar till ett verksamhets- och beslutsstöd som stärker analyser, strategiska beslut och operativa arbetsflöden avsevärt.
3. Sätt upp behovsanpassade appar för tillgänglighet överallt
Användarvänliga gränssnitt och appar som gör det möjligt att både ajourhålla, förädla och konsumera data oavsett var du befinner dig är en förutsättning för tydlighet och effektivitet i alla led. En uppsättning konfigurerbara appar med en kartkomponent spelar därför en central roll i ett komplett GIS. Ekosystemet av appar gör det dessutom möjligt att snabbt och kostnadseffektivt komma igång med nya tillämpningar i takt med att nya behov uppstår.
Molntjänst ger koll på läget
Vårt ArcGIS Online är GIS paketerat som molntjänst. Genom att implementera ArcGIS Online får din organisation kort sagt möjlighet att samarbeta datadrivet på ett sätt som bara är realistiskt med stöd av ett kompetent GIS.
Länktips:
- En samarbetsplattform som effektiviserar och bidrar till digitalisering – så funkar det
- 4 steg som vässar din organisations förmåga att samarbeta och fatta beslut
- Viktiga vägval när organisationen tar hävstång på sina data
- Digitaliserat sömlöst flöde av data i hela arbetsprocessen – så funkar det
- Aktuella data och information tillgängligt – överallt och hela tiden