Vattenfall Services bygger, underhåller och utvecklar energilösningar för näringsliv och offentlig sektor. I många delar av bolagets verksamhet är tillgången till geografisk information en viktig faktor och kartor ett centralt arbetsverktyg. Både i praktiken och potentiellt. Sedan fem år tillbaka jobbar de därför strategiskt och målmedvetet för att dra nytta av det geografiska perspektivet och GIS (geografiska informationssystem) i digitaliseringen och effektiviseringen av sina arbetsflöden. I klartext innebär det att bolaget har skapat och implementerat en GIS-strategi som förverkligas i form av en bolagsgemensam GIS-plattform.

Vi träffar Stefan Björnvad och Lina von Gegerfelt, GIS-samordnare på Vattenfall Services respektive Vattenfall AB, som tar oss med på en inspirerande resa. Berättelsen tar sin början i något som Stefan och Lina själva kallar en ”systemsoppa” av spridda GIS-applikationer och verksamhetslösningar, och GIS-ingenjörer som jobbade med att skapa pdf- och papperskartor på beställning.

– Vi sade att vi jobbade med GIS, men det gjorde vi egentligen inte, konstaterar Lina von Gegerfelt.

Inventering blev startskottet

Det fanns helt enkelt ingen egentlig helhetssyn och samordning kring frågor om geografiska data och information. GIS-samordnaren påbörjade därför ett metodiskt arbete för att få upp frågan på bordet. Startskottet blev en inventering av hur verksamheten använde GIS – vad som fungerade bra respektive dåligt.

– Det blev tydligt att mycket inte fungerade så bra alls, fortsätter Lina.

Verksamheten drog kort sagt inte nytta av potentialen i ett modernt GIS. Därför startades ett projekt för att ta fram en GIS-strategi för Vattenfall Services. En strategi som sätter ramarna för hur organisationen ska hämta in, hantera, förvalta och inte minst omsätta geografiska data och information till verksamhetsnytta.

För att i slutänden spara tid, effektivisera och förbättra datakvaliteten, sammanfattar Stefan Björnvad.

Strategi med fokus på verksamhetsnytta

GIS-strategin pekar inte ut enskilda programvaror som ska implementeras. Den bygger istället på business case med fokus på verksamhets- och affärsnytta. Genom att skapa användarstorys för relevanta användargrupper har strategiprojektet kunnat påvisa ineffektivitet och risker med gamla arbetssätt. Ett värdefullt underlag för att kunna identifiera och prioritera möjligheter till förbättring.

Eftersom bolagets skogliga del historiskt sett har jobbat mycket med kartor föll det sig naturligt att börja sätta GIS-strategin i praktiskt arbete där.

– Intresse och verkligt behov ute i verksamheten är viktigt för att komma framåt. Därför är det avgörande när vi prioriterar utrullningen av GIS-verktygen, berättar Stefan.

Drift och underhåll av gatubelysning är ytterligare ett område där GIS-strategin är implementerad. Även arbetet med att applicera strategin på den traditionella hanteringen av elanläggningar har inletts.

GIS-plattform förverkligar strategin

GIS-strategins intentioner kommer till konkret användning i och med att en bolagsgemensam GIS-plattform implementeras. En plattform för användargrupper som projektledare, beredare och personal i fält. Även ”tittanvändare”, som underleverantörer och olika typer av beslutsfattare, använder plattformen mer och mer.

Den röda tråden är alltså att skapa förutsättningar för ett obrutet informations- och dataflöde i hela arbetsflöden. Genom att arbeta bort manuell handpåläggning minimeras moment där information kan feltolkas och dataförlust kan dessutom undvikas.

– GIS-plattformen ger oss helt enkelt förutsättningar för ett kvalitetssäkrat datautbyte, konstaterar Stefan.

Nytt sätt att jobba med GIS

GIS-plattformen gör det möjligt genom att tillhandahålla en arbetsyta för gemensamma data, med en enhetlig struktur och behörighetshantering, på ett enda ställe. Plattformen tillgängliggör sedan verksamhetsstöd i form av konfigurerbara webb- och fältappar som möter verksamhetens behov, och innehåller dessutom programvaror för tyngre analyser.

– Numer är GIS-teamet ett verksamhetsutvecklande stöd för resten av organisationen. Användare ute i verksamheten har fått utbildning så att de själva kan skapa kartor. Vi GIS-specialister sätter upp den grundläggande strukturen, skapar mallar och appar, berättar Stefan.

GIS-plattformen bygger på ArcGIS Enterprise

ArcGIS Enterprise är navet i den GIS-plattform Vattenfall Services har sjösatt.

ArcGIS är allt för Vattenfall Services plattform, konstaterar Lina.

Förutom att möta de tekniska och säkerhetsmässiga kraven ger ArcGIS Enterprise den skalbarhet och flexibilitet GIS-strategin förutsätter.

– Vi varken vill eller kan rulla ut GIS-plattformen med en big bang. Därför är en lösning vi kan växa med och succesivt bygga på med nya tillämpningar för olika verksamhetsdelar viktigt för oss, fortsätter Lina.

Stefan fyller i och poängterar värdet av att kunna dra nytta av ArcGIS konfigurerbara appar för att, i takt med att behoven ändras, snabbt sätta upp nya verktyg och gränssnitt. Effektivt i fråga om både tid och pengar. Inte minst jämförelse med att köpa in parallella lösningar, appar och system.

Kommunikation ger resultat

Att kommunicera, marknadsföra och missionera är en viktig del av att jobba med en GIS-strategi.

– Det är jätteviktigt att nå ut och visa upp konkreta lyckade exempel på verksamhets- och kartsstöd. Så det har vi lagt hel del tid på och vi märker att det ger resultat, berättar Lina.

Konsekvent kommunikation har gjort avtryck på fler sätt än att användningen av GIS-plattformen sprider sig till fler och fler verksamhetsområden och användargrupper inom Vattenfall Services. En välkommen bieffekt är dessutom att frågan om geografisk information, datadrivna kartor och GIS på allvar har aktualiserats även på koncernnivå. Lina von Gegerfelt, som i början av den här resan var GIS-samordnare på bolagsnivå på Vattenfall Services, har nu motsvarande roll på Vattenfall AB och jobbar för att utveckla användandet av GIS koncernövergripande. Men det är ämne för en annan intervju.

Länktips: