Du har uppdraget att kommunicera förslag, beslut, planer eller projekt. Till ditt förfogande har du ett informationsunderlag, data och kanske en rapport som behöver paketeras för att passa syfte och målgrupp optimalt. Känns situationen igen? Nu gäller det att kavla upp ärmarna för att få till en tydlig och greppbar presentation baserat på materialet. Har du tänkt på att kartor ökar förutsättningarna både att nå ut med ett budskap och öka engagemanget kring det du ska kommunicera?

Det finns nämligen många fördelar med att dra nytta av kartan som kommunikativt gränssnitt. En kompetent karta genererad av ett GIS (geografiska informationssystem) är kort sagt en typ av datavisualisering som knyter samman lager av data och nyttjar färg och form som linjer, punkter, ytor och kluster för att mejsla fram och tydliggöra mönster och samband. Kartor i sig är därför en värdefull komponent i kommunikationsmaterial.

Snygg och tydlig webbpublikation

I nästa steg gäller det att dela och sprida kartorna på ett sätt som gör att de verkligen kommer till sin rätt. ArcGIS StoryMaps är ett webbaserat presentationsverktyg som gör det möjligt att kombinera kartor med texter, bilder, ljud och video. Resultatet blir en responsiv och interaktiv webbpublikation som upplevs som både snygg och tilltalande. Det är enkelt att göra den tillgänglig för både interna och externa målgrupper.

Budskap når ut med stöd av kartor

Genom att på det här sättet dra nytta av kartor stärker du din verktygslåda för kommunikation kring idéer, möjligheter, utmaningar och lösningar. De datadrivna GIS-kartorna lyfter geografiska perspektiv och samband och tydliggör platsens eller positionens betydelse.

Ett faktum som gör att presentationer och rapporter med en kartkomponent liksom får en extra dimension. Vilket i sin tur bidrar till att viktiga budskap stärks och engagemanget ökar.

Exempel på användningsområden

Användningsområdena är många. Myndigheterna SGI och MSB använder till exempel ArcGIS StoryMaps för att göra en rapport om klimatrelaterad risk mer lättillgänglig. Business Sweden drar i sin tur nytta av presentationsverktyget för att vässa dialogen med sina intressenter. Region Östergötland använder StoryMap-formatet för att berätta om länets ortsstruktur och funktionella samband mellan orterna. Och det här är ett exempel på hur Helsingborg stad kommunicerar kring detaljplaner.

Avslutningsvis vill jag även tipsa om det här videoklippet där min kollega skapar en StoryMap som presenterar en verksamhet inom fastighetsutveckling.

Länktips: