Drivkraften att vässa förutsättningarna för digitalt samarbete är stor. Idag vill och behöver organisationer kort sagt samarbeta mer, bättre och datadrivet. Internt inom den egna organisationen och externt med exempelvis andra myndigheter, samarbetspartners eller entreprenörer. Till nytta för beslut och åtgärder både i den vardagliga verksamheten, och när det kommer till beredskap för och hantering av kris.
En gemensam samarbetsyta som knyter samman data från olika datakällor är en grundförutsättning för digitalt samarbete som är både effektivt och kvalitativt. Oavsett om samarbetande parter finns i samma organisation eller inte. Säkerhetsaspekten är naturligtvis helt central.
Den lösning du använder för att åstadkomma den här typen av gränssnitt ska med andra ord uppfylla ett antal kriterier, nämligen:
1. Säkert digitalt samarbete även mellan organisationer
Effektivt digitalt samarbete i nätverk av organisationer innebär att utpekade personer kan ta del av och/eller redigera varandras data och innehåll. Öppenheten är oberoende av organisatorisk tillhörighet, men kontrolleras baserat på hur samarbetet konfigureras. En gemensam samarbetsyta med många involverade parter – både på organisations och individnivå – ställer naturligtvis särskilda krav på säkerheten. Den kan och ska ingen kompromissa med.
2. Full koll på vem som gör vad med data
När två eller fler organisationer skapar den här sortens samarbetsmöjligheter får deras medarbetare helt nya förutsättningar att samarbeta tätt tillsammans kring enhetliga data. Men det innebär inte att alla i de involverade organisationerna får tillgång till alla data. Det vore olämpligt både med tanke på tydlighet, effektivitet och säkerhet. Behörighets- och användarhantering som säkerställer att rätt personer eller grupper kan lägga till och uppdatera, respektive se och använda utpekade data är därför en viktig teknisk förutsättning.
3. Säkerställd tillgänglighet, flexibilitet och skalbarhet
Relevanta och uppdaterade data ska finnas tillgängliga bara några knapptryckningar bort. Oavsett var användaren befinner sig. Naturligtvis i behovs- och situationsanpassade verktyg och användargränssnitt. Förändringstakten är dessutom hög idag; behov och förutsättningar ändras ständigt. Inte minst i samband med beredskap för och hantering av kris. Den tekniska lösningen behöver därför vara så skalbar och flexibel som krävs för att snabbt få nya vyer och applikationer i drift.
4. Sömlös hantering av data för ökad effektivitet och kvalitet
Tillgången till kvalitativa och aktuella data är en grundförutsättning för riktigt bra digitalt samarbete. Möjligheten att låta data flöda sömlöst i och mellan organisationer tar samarbetet till en ny nivå; både vad gäller effektivitet, kvalitet och tillförlitlighet. Tekniken ska helst och så långt som möjligt tillåta flödet att löpa utan avbrott för manuell hantering. Tiden då digitalt samarbete var synonymt med att pdf:er och excel-filer skickas fram och tillbaka via mail är kort sagt förbi.
Redo för digitalt samarbete med ArcGIS
ArcGIS är en robust GIS-plattform som levererar på alla fyra punkter. Det enda som krävs är att alla involverade organisationer har ArcGIS Online eller ArcGIS Enterprise. Funktionaliteten för att sätta upp samarbeten med ArcGIS collaboration-koncept, och därmed dela data även över organisations- och verksamhetsgränser, ingår som standard. Rent tekniskt innebär det förenklat att de samarbetande organisationernas ArcGIS-portaler länkas samman. Den kan ske på olika sätt; allt beroende på parternas behov och förutsättningar. Vi hjälper dig att välja rätt alternativ.
Länktips: