Beredskap för och hantering av kris är sannerligen ett lagarbete. En samverkan där individer, verksamheter och organisationer behöver ha tillgång till tillförlitliga data och information. Faktum är att ArcGIS-organisationer är väl rustade för effektivt och säkert digitalt samarbete både inom och mellan organisationer. För att få utväxling på den tekniska lösningen är det viktigt att involverade parter är medvetna och överens om vad man vill uppnå med samarbetet och hur det ska gå till.
ArcGIS collaboration-koncept knyter kort sagt samman GIS-portaler och skapar en gemensam samarbetsyta som gör det möjligt att dela data, kartor och appar. Även över organisatoriska gränser. Något som i sin tur eliminerar många ineffektiva och osäkra manuella arbetsmoment. Naturligtvis utan att kompromissa med säkerheten.
Men på många sätt kommer tekniken så att säga ”i andra hand”. För att skapa förutsättningar för ett väl fungerande samarbete gäller det att veta vad du gör innan du börjar konfigurera. Du får koll i fyra steg:
Steg 1: Utgå från involverade verksamheters behov
Framgångsrik digitalisering sker i mötet mellan teknik och värde. Utgå därför från verkliga behov och ett tydligt uppdrag som naglar fast den nytta som ska uppnås. Vad vill delaktiga organisationer uppnå? Involverade parter ska kort sagt vara överens om vad det gemensamma initiativet innebär och vad det ska leda till.
Steg 2: Kom överens om gemensamma ramar
En gemensam bild av och ömsesidig överenskommelse om förutsättningarna för att samarbeta och dela data säkert och effektivt är helt avgörande. Red ut frågor som: Vilka organisationer ska dela data? Vilka roller inom dessa organisationer ska dela data? Vilka data ska delas? Hur ska innehållet hanteras och ajourhållas när vi har börjat samarbeta?
Steg 3: Säkerställ tillförlighet och trygghet
ArcGIS är i sig en säker och rubust plattform med just digitalt samarbete som en kärnförmåga. Bädda sedan ytterligare för tillförlitlighet och trygghet genom att komma överens om och dokumentera riktlinjer för både hanteringen av data och förvaltning av samarbetet. Förutom aspekten vem som kan göra vad med olika data behövs regler för struktur, format, namnsättning och metadata. Dra även nytta av styrkan i ArcGIS behörighetshantering och grupper för att ha full kontroll.
Steg 4: Välj rätt alternativ och sätt upp samarbetet
När värdegrunden och praktikaliteterna är på plats är det dags att konfigurera samarbetet i ArcGIS. Det enda som krävs är att alla samarbetande organisationer har ArcGIS. Collaboration-konceptet är nämligen tillgängligt som standard för alla organisationer som har ArcGIS Online eller ArcGIS Enterprise. Funktionaliteten kan implementeras på flera sätt beroende på hur behov och förutsättningar ser ut. Vi hjälper dig att välja rätt.
Ett tips för dig som vill och behöver stärka samarbetet kring beredskap för kris är avslutningsvis att genomföra vår workshop på temat kvalitetssäkrat datautbyte. Under 1–2 dagar coachar vi dig och dina kollegor eller samarbetspartners baserat på just era behov.
Länktips: