Många behöver och har nytta av GIS. För att vässa besluts- och verksamhetsstödet, digitalisera arbetsflöden och skapa gränssnitt för samarbete utifrån tillförlitliga data. Förmodligen är de faktiskt till och med fler än både du och de själva inser och förstår. Det finns med andra ord mycket att vinna på att jobba aktivt och medvetet med att utveckla och bredda användningen av GIS-teknologin i din organisation. Potentialen är i det närmaste oändlig.

Det här är ett antal aktiviteter av olika slag som hjälper dig som på något sätt ansvarar för GIS på vägen framåt. Se det som inspiration. Och låt detta bli din checklista när du går in i 2024:

  • När fler verksamhetsben använder data och verktyg i portalen ställs också högre krav på ingången till denna samarbetsyta. Antalet sällananvändare blir helt enkelt fler. Att skapa en proffsig verksamhetsanpassad webbsida som leder medarbetarna rätt, gör att fler får användning av kartor och data.

  • ArcGIS ekosystem av appar gör det möjligt att skapa och sätta verkligt behovs- och rollanpassade digitala verktyg, interaktiva datavisualiseringar och rapporter i händerna på verksamheten. Ta hävstång på det. Till nytta för planering, prioritering, riskbedömning och beslut på alla nivåer.

  • Dra nytta av plattformens mobila fältapplikationer så att data samlas in och uppdateras direkt från fältet. På så sätt har verksamheten alltid tillgång till aktuella data och information. I realtid om så behövs.

  • En gedigen roll- och behörighetshantering ger rätt personer tillgång till rätt data. Något som borgar för trygg och säker användning av portalen. I slutänden handlar det om att minimera risken för felaktig eller obehörig användning av information.

  • Att möta verksamhetens behov av informationshantering i den takt som krävs kan vara en utmaning i sig. Genom att konfigurera appar förkortas sträckan från idé till färdig lösning avsevärt. Kostnadseffektiviteten blir också betydande hela vägen in i förvaltning av det nya verktyget.

  • Integration mellan ArcGIS och andra system gör att tillförlitliga data från stuprörsystem och andra spridda datakällor samlas på ett ställe. Till nytta för både beslutsfattande, arbetsflöden och processer som kan optimeras.

  • När användare slipper logga in i flera system med olika funktion blir det också enklare att snabbt komma åt de verktyg och den information man som medarbetare behöver. Genom att införa Single Sign-On i ArcGIS blir det möjligt.

  • Att ha koll på, utvärdera och följa upp hur portalen och dess innehåll används ger ett värdefullt underlag för att se till att det utvecklas i linje med verksamhetens förutsättningar och behov. Direkt feedback från användare är värdefullt. Automatiserade användarrapporter ger i sin tur stenkoll på den faktiska användningen.

Samtal om GIS ger aha-upplevelser

Vad är då rådet till dig som inte jobbar på GIS-funktionen? Din del av organisationen har kanske inte kommit igång med GIS alls. Eller så har du känslan av att ni skulle kunna använda GIS ännu mer och bättre. Sök då upp organisationens GIS-specialister och bjud in dem till ett möte där ni tillsammans tittar på behov och möjligheter. Det kommer att ge många aha-upplevelser. Faktiskt på båda sidor bordet.

Länktips: