Investeringen i GIS ska naturligtvis generera så mycket nytta och värde som möjligt. I praktiken innebär det att användningen av GIS behöver spridas till fler av organisationens verksamhetsben. GIS-funktionen står med andra ord inför utmaningen att leverera fler värdeskapande GIS-lösningar till en större bredd av användare. På många sätt står organisationer därför i ett vägskäl där mer tid och energi behöver ägnas åt att jobba strategiskt med geospatiala frågor.

Vi träffar Erik Lassyms, strategisk rådgivare, för att få hans syn på GIS-funktionens utmaningar och möjligheter idag.

Hej Erik! Vilka är de största utmaningar du ser i GIS-organisationer?

Den erfarenhet jag har samlat på mig under många år som både konsult och rådgivare är att GIS mer eller mindre ses som en ren expertverksamhet. Organisatoriskt ligger GIS-funktionen långt ner i ett verksamhetsben. Och GIS anses inte vara ett strategiskt viktigt enterprise-system. GIS-specialisterna har fullt upp med förvaltning och att svara på inkommande förfrågningar. Men de har inte tid för innovation eller för den delen att hänga med i teknikutvecklingen. I slutänden innebär allt det här att organisationen som helhet inte får full utväxling på investeringen i GIS.

Vad kan GIS-funktionen göra för att komma till rätta med de här utmaningarna?

I grunden handlar det om att bygga relationer med resten av organisationen. För det är där du hittar de där behoven och problemen som kan lösas med applikationer som snabbt gör nytta för många.

Att på det här sättet påvisa vad GIS kan hjälpa till med är smart intern marknadsföring, som gör att verksamheten till sist ser att GIS är ett verksamhetskritiskt system. Och GIS-chefen har i praktiken tagit första steget för att bygga ett bra underlag för att äska de resurser och den budget som krävs för att stötta affärsmålen.

Ditt bästa tips för att vässa och stärka GIS-funktionen. Finns det några knep?

Som GIS-specialist är det lätt hänt att snöa in på tekniken och klappa om de lösningar som redan finns. Så mitt råd är att börja jobba mer långsiktigt och strategiskt med allt vad det innebär. Man behöver helt enkelt fokusera mer på vad organisationen vill uppnå med sitt GIS och hur man når dit. Jag brukar säga att det gäller att inse att ArcGIS inte är en jolle. Nej, här har man snarare fått ett kryssningsfartyg att ratta; med alla möjligheter det ger. Därför krävs tydliga mål och någon typ av strategi för att veta vart man ska och hur organisationen ska ta sitt GIS ditåt.

Att göra en genomlysning av GIS-funktionen för att säkra rätt kombination av resurser, roller och kompentens är också en insats jag rekommenderar. Jag har hjälpt flera av våra kunder att göra det.

Beskriv ett drömscenario för den ideala GIS-funktionen!

Jag ser framför mig att funktionen har den uppsättning kompetens och resurser som behövs för att matcha organisationens ambitioner med sitt GIS. Det finns självklart tillräckligt med resurser.

Uppgiften att knyta ihop teknologins möjligheter med verkliga verksamhets- och affärsbehov, och på så sätt tydligt stötta affärsmålen, ställer delvis nya krav på GIS-specialisterna. Därför har man säkerställt rätt sammansättning av roller – på strategisk, taktisk och operativ nivå.

Och så har GIS-funktionen en väletablerad relation till kollegorna på IT-sidan. Det är en förutsättning för att säkra en GIS-miljö som har kapacitet att leverera verksamhetskritiska applikationer och funktionalitet.

Vilka fördelar får en organisation som jobbar strategiskt med GIS?

Genom att jobba mer strategiskt får organisationen en bättre överblick över verksamhetens verkliga behov. Förutsättningarna att leverera nytta blir större och risken att prioritera eller satsa fel minskar. En mer planerad vardag och en sund framförhållning ger också fördelar för GIS-specialisterna, som får utrymme att ägna sig åt de kvalificerade uppgifter de är utbildade att utföra. Sammantaget innebär det här att GIS-funktionen får möjlighet att leverera mer värdeskapande GIS till verksamheten, avslutar Erik och jag tackar för pratstunden.

Länktips: