Digitaliseringen har gjort data och information till organisationers viktigaste tillgång. Men vad händer om det är svårt att hitta och använda information? Jo, det fattas sämre beslut och arbetsflöden blir inte så effektiva som de skulle kunna vara. Därför är det viktigt att säkerställa smarta och säkra processer för att hantera data – från insamling via presentation till delning.

I ArcGIS har du en plattform som stödjer dig och din organisation i att åstadkomma just detta. Plattformens förmåga att sammanföra och tillgängliggöra data från flera källor lägger grunden. ArcGIS-portalen har kort sagt potential att vara en one-stop-shop där att medarbetare kan hitta och använda relevant information på ett och samma ställe.

Hur många checkar du av?

Den här checklistan ger dig aktiviteter som på olika sätt gör att din verksamhet kan vässa användningen av GIS-portalen, och därmed tillgången till data och information.

  • När fler verksamhetsben använder data och verktyg i portalen ställs också högre krav på ingången till denna samarbetsyta. Antalet sällananvändare blir helt enkelt fler. Att skapa en proffsig verksamhetsanpassad webbsida som leder medarbetarna rätt, gör att fler får användning av kartor och data.

  • ArcGIS ekosystem av appar gör det möjligt att skapa och sätta verkligt behovs- och rollanpassade digitala verktyg, interaktiva datavisualiseringar och rapporter i händerna på verksamheten. Ta hävstång på det. Till nytta för planering, prioritering, riskbedömning och beslut på alla nivåer.

  • Dra nytta av plattformens mobila fältapplikationer så att data samlas in och uppdateras direkt från fältet. På så sätt har verksamheten alltid tillgång till aktuella data och information. I realtid om så behövs.

  • En gedigen roll- och behörighetshantering ger rätt personer tillgång till rätt data. Något som borgar för trygg och säker användning av portalen. I slutänden handlar det om att minimera risken för felaktig eller obehörig användning av information.

  • Att möta verksamhetens behov av informationshantering i den takt som krävs kan vara en utmaning i sig. Genom att konfigurera appar förkortas sträckan från idé till färdig lösning avsevärt. Kostnadseffektiviteten blir också betydande hela vägen in i förvaltning av det nya verktyget.

  • Integration mellan ArcGIS och andra system gör att tillförlitliga data från stuprörsystem och andra spridda datakällor samlas på ett ställe. Till nytta för både beslutsfattande, arbetsflöden och processer som kan optimeras.

  • När användare slipper logga in i flera system med olika funktion blir det också enklare att snabbt komma åt de verktyg och den information man som medarbetare behöver. Genom att införa Single Sign-On i ArcGIS blir det möjligt.

  • Att ha koll på, utvärdera och följa upp hur portalen och dess innehåll används ger ett värdefullt underlag för att se till att det utvecklas i linje med verksamhetens förutsättningar och behov. Direkt feedback från användare är värdefullt. Automatiserade användarrapporter ger i sin tur stenkoll på den faktiska användningen.

Resultat med data och information

ArcGIS-portalen och dess innehåll stärker alltså din organisation i att dela, använda och förstå data och information. Styrkan i att arbeta med samma uppsättning data är påtaglig. Både när det gäller att fatta bättre beslut och när individer och organisationsdelar samarbetar. Resultat i form av bättre analyser och prioriteringar, samt optimerade verksamhetsprocesser, kommer att visa sig.

Länktips: