Nästan allt en organisation gör kan kopplas till en plats. Företag och organisationer som har GIS i sin IT-stack har därför tillgång till en verktygslåda som ger fördelar. För när GIS-teknologin kommer till användning skapas förutsättningar att effektivisera arbetsflöden, förbättra samarbete, fatta bättre beslut snabbare och öka kvalitet såväl som säkerhet i verksamheten. Det finns kort sagt mycket att vinna på att ArcGIS-portalen och dess innehåll används mer av fler.
I grunden handlar det om att se geodata som den värdeskapande resurs det är. Känn dig sedan trygg i att sätta portalens innehåll och funktionalitet i händerna på alla som behöver skapa en visualisering eller app, titta på en karta, göra en analys, redigera eller registrera data. Genom att jobba medvetet och aktivt med frågor som rör struktur, ordning och reda – och behörighetshantering naturligtvis – skapar du förutsättningar för en långsiktigt hållbar och säker portalmiljö.
Samla och tillgängliggör information i portalen
Tillgänglighet är ett nyckelord i sammanhanget. I praktiken handlar det om att samla alla data i GIS-portalen och tillgängliggöra roll- och behovsanpassade verktyg för att jobba med eller använda informationen. Avancerade proffsanvändare och sällananvändare ställer naturligtvis olika krav på gränssnittet. Många användare behöver inte ens veta att det är GIS de använder. Nyttan och användarupplevelsen är det viktigaste.
Tre tips och råd på vägen
Att ArcGIS ska ses som ett centralt projekt- och verksamhetsstöd är med andra ord en högst relevant målsättning. Det här är tips och råd som leder dig och din organisation i den riktningen:
1. Organisera för driv – En kärna av personer som ser och förstår värdet av att större delar av organisationen använder GIS behöver få organisatoriska förutsättningar och mandat att genomföra breddningen. Jag har sett med egna ögon att det ger resultat. Tvärfunktionellt samarbete, nyfikenhet och uthållighet är sedan viktigt i arbetet framåt.
2. Utveckla samarbetet mellan IT och GIS – Geografisk IT gör stor nytta i hela organisationen och ska därför inte ses om ett nischat verktyg för att jobba med kartor och geodata. ArcGIS bör istället ses som en prioriterad del av IT-infrastrukturen och ett av organisationens verksamhetskritiska system. Ett välfungerande samarbete mellan specialister inom IT respektive GIS ligger i linje med ett sådant synsätt, och ger förutsättningar att skapa värde.
3. Inspirera och engagera – Att visa upp positiva resultat av GIS-tillämpningar bidrar till genomslag för teknologin i din organisation. Det är därför väl investerad tid att kommunicera internt. Lyft initiativ i olika verksamhetsben. Höj blicken och våga även berätta om användarcase i andra organisationer.
Även portalstatistik är användbart i den interna marknadsföringen. Visa vilka kartor som används mest och oftast till exempel. Det kommer att bidra till uppmärksamhet och engagemang. Kanske blir GIS-portalen en riktig intern snackis!
Länktips: