Dagens affärsmiljö präglas av komplexa och ständigt nya eller förändrade utmaningar. Företags stöd för att förutse och hantera risker måste därför täcka ett brett spektrum av sårbarheter. Det gäller kort sagt att ha kontroll över sådant som snabbt kan äventyra leveranskedjor och daglig drift, såväl som tillgångar och personalens säkerhet. Att inte ha den överblick som krävs kan bli kostsamt på flera sätt.
Risklandskapet påverkas av många typer av omständigheter och omvärldsfaktorer som extremväder, geopolitik, pandemier och andra oroligheter. Nästan alla organisationer har också verksamhet med globala beroenden att bevaka och ta hänsyn till. Geografiskt utspridd personal ställer i sin tur särskilda krav på både risk- och krishantering.
Gemensamt fokus på riskhantering
Affärsmässig riskhantering är en integrerad och strategiskt viktig del av en organisation. En central säkerhetsfunktion borgar för kontinuitet i riskbedömning och -analys. Men stora delar av verksamheten måste involveras i arbetet för att det ska lyckas. En kultur av medvetenhet och gemensam förståelse för risker och hot lägger grunden till en nödvändig förmåga att som organisation hantera och återhämta sig från störningar och kriser.
Nyckelfaktorer som ger koll på risker
För att fatta rätt beslut och agera optimalt är det viktigt att inte förlita sig på bristfällig eller felaktig information. Organisationer behöver därför jobba datadrivet med att ta kontroll över verksamhetens risker. Fokusera på:
- Datahantering – Identifiera, samla in och integrera data från relevanta källor på ett strukturerat sätt, med fördel i en obruten digital kedja.
- Samlad lägesbild – Kvalificerad datavisualisering gör det möjligt att urskilja och analysera de mest komplexa riskmönster och samband, snabbt och prediktivt.
- Samarbete – En samlad ingång till aggregerade data blir en ovärderlig samarbetsyta för kommunikation kring risker och samordning av åtgärder.
Det mesta som rör en affärsverksamhet kan knytas till en plats. Geografisk IT kan därför i högsta grad bidra till ett stöd för beslut och samarbete som stärker organisationen i att jobba proaktivt med att minimera verksamhetens risker. I slutänden är det en fråga om att upprätthålla kontinuitet, stabilitet och hållbarhet över tid.
Länktips: