GIS ger organisationer oändliga möjligheter att vässa sitt verksamhets- och beslutsstöd. Därför finns mycket att vinna på att jobba aktivt med att etablera geospatiala förmågor som en central del av verksamhetens digitala transformation och ArcGIS som en viktig komponent i organisationens strategiska IT. En geospatial strategi integrerar geografiska data och GIS-tillämpningar i organisationens övergripande strategier, och stöttar på så sätt initiativ att åstadkomma just denna positionering.
Organisationer och individer har ambitioner att få ut mer och bättre GIS till fler verksamhetsben och en större bredd av användare. Helt enkelt för att de vet vilken effekt det skulle ge. Individuella strategier för hur det ska gå till finns utspridd i engagerade medarbetares huvuden. För att maxa utväxlingen är det viktigt att skapa en samlad geospatial strategi, som hjälper dig och din verksamhet att hitta och behålla ett gemensamt fokus.
Förutsättningar för strategi som ger resultat
Det här är nyckelfaktorer som bäddar för en strategi som ger det resultat din organisation eftersträvar:
En gemensam vision – Den geospatiala visionen definierar organisationens ambitioner. I praktiken handlar det om att slå fast och beskriva hur geografisk intelligens stärker verksamhetens övriga strategier. Formuleringen ska vara kärnfull, inspirerande och gärna utmanande. Så här kan det se ut:
”Vi hanterar geodata som en strategiskt viktig resurs. Geografiska data är en verksamhets- och affärskritisk resurs i vår organisation och ska därför vara aktuell, tillförlitlig, kvalitativ och tillgänglig.”
Förankring i verksamheten – Strategin utgår från verksamhetens behov. Insikt om och förankring i vad verksamheten faktiskt gör och planerar att göra är med andra ord en grundläggande förutsättning. Samverka därför med nyckelpersoner för att kartlägga och dokumentera mål, strategier och prioriteringar.
Koll på nuläget – En nuläges- eller GAP-analys hjälper dig att ta reda på vad som behöver göras för att möta behoven och stötta de övergripande målen på bästa sätt. I praktiken handlar det om att göra en strukturerad genomlysning av GIS-implementationen och hur väl teknologin levererar värde och verksamhetsnytta. Med analysen på plats har du ett bra underlag för det fortsatta arbetet med strategin.
Räkna med förändring – Strategier som generar värde är levande dokument. I takt med att din verksamhet och affär utvecklas och förutsättningar förändras behöver den geospatial strategin alltså ses över och revideras. Så vänta inte på ”rätt läge”. Organisationer har olika förutsättningar och behov. Därför är det helt naturligt att man tar sig an ett initiativ kring geospatial strategi på olika sätt. Det viktiga är att komma igång.
Handfast vägledning i strategiarbetet
Oavsett om din organisation tar ett samlat helhetsgrepp om strategin eller om ni väljer att utveckla den stegvis och dynamiskt ger vårt white paper vägledning i arbetet. Ladda ner det och få handfasta tips och råd.
Länktips: