Låt oss tillsammans göra 2025 till året då vi på allvar etablerar GIS som en viktig beståndsdel i organisationers strategiska IT. För verksamheter som har implementerat ArcGIS innebär det att plattformen tar en lika naturlig som rättmätig plats i stacken av enterprise-system. I slutänden handlar det om att maxa utväxlingen på investeringen i geospatiala förmågor och teknologi. Nytta och värde i form av vassa analyser och beslut, bättre samarbete och effektiviserade arbetsflöden låter inte vänta på sig.

Så här resonerar jag kring fem aspekter av ArcGIS-plattformen och geospatial strategi som leder initiativet framåt.

1. Tillgång till GIS-portalen överallt där den behövs

Sprängkraften är påtaglig när en organisation verkligen drar nytta av sin GIS-portal för att digitalisera sina arbetssätt och beslutsprocesser. Alla organisationer har naturligtvis en viss andel data som inte kan delas i en portal. Men jag vågar påstå att de flesta data inte faller under den kategorin. Så tveka inte att göra dessa informationsmängder tillgängliga i de delar av verksamheten där de behövs och kan generera värde. Du gör det genom att jobba aktivt och långsiktigt med organisationens ArcGIS-portal.

2. Integrera mera och slipp systemsoppa

Enterprise-system är IT med kapacitet att generera nytta över organisatoriska gränser. Till skillnad från punktlösningar, digitala verktyg och system som stöttar enskilda avdelningar och nischade behov. Det finns kort sagt mycket att vinna på att dra nytta av ArcGIS bredd av integrationsmöjligheter. Gör det och din organisation kommer snart att slippa brottas med en ”systemsoppa”.

3. Accelerera digitaliseringen genom att automatisera

ArcGIS har kapacitet att fungera som en centraliserad, integrerad plattform som knyter ihop system och data i en komplex IT-miljö. I praktiken innebär det att plattformen har förutsättningar att vara ett nav för digital transformation. ArcGIS förmåga att automatisera repetitiv och manuell datahantering är i sin tur en tillgång på digitaliseringsresan. Dra nytta av det! Ett färskt webbinar ger överblick, tips och råd.

4. När du har koll på nuläget – skapa en geospatial strategi

Med koll på nuläget har du förutsättningar att få utväxling på ArcGIS som den strategiskt viktiga IT plattformen är. En GAP-analys är en genomlysning av GIS-implementationen, som hjälper dig att ta reda på vad som behöver göras för att möta organisationens behov och linjera med verksamhetsmålen. Med analysen på plats har du ett bra underlag för arbetet med en värdeskapande geospatial strategi.

5. Dimensionera resurser och samverkan rätt

Ett strategiskt synsätt hjälper dig att identifiera och prioritera lösningar och åtgärder som banar väg för ArcGIS som ett system i enterprise-stacken. Men det tydliggör även behovet av resurser, kompetens och samarbete. Att dimensionera GIS-funktionen rätt baserat på vad den ska åstadkomma lägger grunden. Liksom en väl fungerande samverkan mellan kollegor med kompetens inom GIS respektive IT.

Kanske är 2025 också året då din organisation tar in resurser och stöd i form av Advantage Program och strategisk rådgivare för att stärka jobbet med få ut så mycket som möjligt av sitt ArcGIS.

Länktips: