Arbetar du i en verksamhet som hanterar någon typ av nätinfrastruktur – som energi, fiber eller telekom? Då har du och dina kollegor ett viktigt jobb. Men handen på hjärtat; visst kan du sakna känslan av att ha hela bilden av status i nätet. Driftcentralen, kundtjänsten och fältteknikerna arbetar ofta i olika system med begränsad åtkomst till varandras information. Kundtjänsten har inte alltid tillgång till uppdaterad driftstatus, vilket leder till osäkra svar till kunder. Teknikerna i fält saknar ibland viktig information om pågående felanmälningar, vilket kan leda till dubbelarbete och onödiga utryckningar.
Värdefulla data lever så att säga sitt eget liv. Något som leder till brist på användarvänlig och enhetlig information, vilket i sin tur är grogrund för både missförstånd och ineffektivitet i verksamheten.
Bristande verksamhetskritisk information
I praktiken kan det se ut så här: En kund ringer in och rapporterar ett problem, men informationen om nätstatus och pågående arbeten är utspridd i olika system. Teknikerna har en karta, men den visar inte pågående underhåll. Kundtjänst har en lista över felanmälningar, men den är inte synkad med verkliga förhållanden. Driftcentralen får in uppdateringar från flera håll men saknar en helhetsbild.
Problematiken med utspridda data
Den data och information medarbetarna behöver finns, men lagras i olika system, format och avdelningar. Historisk dokumentation, realtidsdata och uppdaterade ritningar finns också, men kopplas inte ihop. Följden blir att involverade personer arbetar utifrån olika versioner av sanningen.
Verksamheten lägger dessutom mycket tid och möda på att söka, tolka och jämföra data. Tid man skulle kunna lägga på att fatta beslut och agera snabbt och effektivt.
Rollanpassad data och information i vardagen
Tänk dig vad som skulle kunna hända om alla – från servicetekniker i fält till strategiska beslutsfattare – arbetade med samma uppdaterade data och information. Tillgänglig i roll- och behovsanpassade rapporter, vyer och appar naturligtvis.
Geografisk IT knyter ihop och presenterar
Lägg grunden till att lyckas genom att sätta upp en samlad ingång till verksamhetens spridda data. Data som sedan kan knytas ihop, presenteras och tillgängliggöras i användarvänliga gränssnitt och verktyg för roller inom drift, service och kundtjänst.
Till nytta i både arbetsflöden i den dagliga verksamheten och för taktiska såväl som strategiska beslut. En komplett plattform för geografisk IT gör det möjligt.
Data och information blir på det här sättet en resurs att räkna med istället för en utmaning. Och verksamheten kan fokusera på det som verkligen spelar roll – att säkerställa en stabil och pålitlig nätinfrastruktur.
Länktips:
- Samma data, olika behov – vyer för nätplanering, drift och kundtjänst
- Från informationssilos till smarta arbetsflöden – rätt data till rätt roll
- Har du det som krävs för att effektivisera underhållet av nätinfrastrukturen?
- Digitalisera arbetsflödet för underhåll av nätinfrastruktur – ett exempel
- Video: Samarbeta kring data överallt